waarom zijn er oordopjes nodig als antenne voor radio op de telefoon?

De telefoons van tegenwoordig zijn zo geavanceerd maar je hebt nog steeds oordopjes nodig om fm-radio te luisten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel radiozenders hebben een eigen app waarmee je live radio kunt luisteren, zónder oordopjes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Destroyer, maar dat kost weer veel data, en lang niet overal ter wereld is er maar dan ook iets wat hoger is dan 2G, zoals 3G en 4G.
Hetzelfde geld voor Wi-Fi.

Antwoorden (3)

Voor goede stereoontvangst van FM-radiostations heb je een antenne nodig van minimaal 1 meter lengte, vandaar de draad van de oordopjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
De radiomodule in de telefoon is zo klein dat daar het probleem niet zit.
De antennes die voor de telefoon en Wifi gebruikt worden kunnen 10 x zo klein zijn omdat de frequentie voor zenden en ontvangen meer dan 10 x zo hoog is. Dan heb je aan een antenne van minder dan 10 cm genoeg zodat er geen antenne buiten het toestel hoeven te steken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Nooit gerealiseerd. Ik begreep daardoor de vraag niet eens.
Plus voor je informatieve antwoord.
Wat je stelt is meestal waar maar niet altijd. Er zijn telefoons waar de antenne is ingebouwd en dat werkt net zo goed. Bijvoorbeeld LG 205
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige GSM gebruiken de draad van de oordopjes als antenne, maar andere hebben vanuit beleefdheid ingesteld dat je alleen radio kan luisteren via oordopjes.
Waarschijnlijk zit diep in de menu verborgen dat je ook via de luidspeaker naar de radio kunt luisteren.