wat zijn de voordelen van root op je telefoon?

Ik zou graag redenen willen waarom root voor je telefoon handig ik weet al van back-ups maar ik zou wat willen weten over verschillende mods.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn verschillende redenen om je Android-apparaat te rooten:

1) Prestaties verbeteren
Wanneer je je apparaat geroot hebt, is het mogelijk om de processor in te stellen. Je kunt de snelheid bijvoorbeeld iets hoger zetten zodat je toestel wat sneller is. Je kunt natuurlijk ook de snelheid wat lager instellen zodat je accu langer meegaat.

2) Standaard applicaties verwijderen
Sommige goedkope/verouderde Android-toestellen hebben een zeer klein intern geheugen wat voor problemen kan zorgen. Wanneer je apparaat geroot is is het mogelijk om applicaties te verwijderen die de fabrikant voorgeïnstalleerd heeft. Samsung bijvoorbeeld levert veel applicaties mee die je soms helemaal niet gebruikt; zonde van je ruimte; het is dan mogelijk deze applicatie te verwijderen.

3) Back-up's
Zoals je zelf al aangaf is het, wanneer je Android-apparaat geroot is, mogelijk om back-up's te maken van je systeem. Wanneer er iets misgaat met het flashen van een custom ROM (zie punt 5) kan je d.m.v. een back-up je gegevens terugzetten.

4) Kernel's
Een kernel is een stuk software dat de verbinding regelt met de hardware (scherm, processor, enz.) van je toestel. Er zijn ontwikkelaars die custom kernels maken; hiermee krijg je vaak extra instelmogelijkheden zoals de kleurinstelling van je scherm aanpassen of een verbeterde accuduur.

5) Custom ROM's
Custom ROM's zijn besturingssystemen die door ontwikkelaars zijn aangepast. Vaak zitten er meer functies in dan in het standaard besturingssysteem, ze worden vaker geüpdatet en ze werken ook op toestellen die geen updates meer krijgen van de fabrikant.

Wanneer je (bijv.) een Samsung met TouchWiz of een HTC met Sense hebt en je vindt het niet mooi of er is een andere reden dat je het niet prettig vindt, dan kan je een custom ROM flashen. Vaak zijn deze gebasseerd op de zogenaamde 'vanilla' of 'stock' Android; Android zoals Google het heeft bedoeld (en heeft gemaakt op haar Nexus'-toestellen).

Mocht je verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik die graag.

Toegevoegd na 16 uur:
Het is naast standaard applicaties verwijderen ook mogelijk alle applicaties op de SD kaart te zetten.