Hoe kun je het beste de batterij van een moderne smartphone behandelen?

Vroeger zei men dat je moest wachten met opladen van je telefoon totdat je batterij helemaal leeg was, en de telefoon niet eerder van de lader te halen dan wanneer hij helemaal vol is.

Zo ging ik dus ook om met mijn huidige telefoon (Samsung Galaxy SII), maar vandaag hoorde ik van een collega dat het voor batterijen van tegenwoordig heel slecht is om ze helemaal leeg te laten gaan en dat het niet uitmaakt als je hem oplaadt terwijl hij nog halfvol is.

Weet iemand hoe dit precies zit? Wat is het beste om de batterij van mijn telefoon zo lang mogelijk mee te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De eerste keer is het goed hem helemaal leeg te laten gaan en daarna weer vol te laden.
Dan weer een keer geheel leeg en opladen en dan leg je hem aan de lader wanneer je denkt dat het moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dit is juist schadelijk voor dit type batterijen.
De moderne batterijen hebben geen geheugenfunctie meer dus wat de capaciteit betreft maakt het niet uit.

Wat nog wel uitmaakt is dat iedere batterij een aantal keren heeft dat hij opgeladen kan worden. De meeste fabrikanten geven 1000 keer op als gemiddeld.
Dus als je hem 1000 keer helemaal oplaad of 1000 keer al als hij pas half leeg is zou wat gebruiksduur uit kunnen maken.
Maar de tegenwoordige smartphones streven de batterijen ver voorruit dus die batterijen zijn altijd dagelijks leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smartphones, waaronder de Galaxy S2, maken gebruik van Lithium-ion batterijen. Voor dit type batterij is zowel volledig opladen als volledig ontladen slecht.
Je collega heeft dus gelijk!

Echter, de apparaten waarin deze batterijen gebruikt worden zijn intelligent genoem om te regelen dat de batterij niet volledig opgeladen wordt. Ook schakelen ze zichzelf al uit voordat de batterij helemaal leeg is, om schade aan de batterij te voorkomen.
bamibal