Hoe kan het dat ik minder data kan gebruiken bij hetzelfde abonnement?

Ik heb eigenlijk al 5 jaar databundels bij mijn mobiele telefoon, de laatste 3 jaar tot begin januari ook al op een smartphone waarbij ik echt veel data gebruikte en bijv. ook ermee makkelijk online ging surfen. Echter heb ik dat sinds begin van dit jaar niet meer gedaan (niet meer nodig immers) en krijg ik toch vaker een SMS dat ik de fair use policy over ga, terwijl ik net als voorheen mijn telefoon de hele dag in verbinding laat met het internet. Hoe kan het dat dus sinds begin dit jaar ik bijna elke maand de fair use policy over ga, terwijl dit eerder 2 keer in die 5 jaar is gebeurd??

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik heb trouwens een databundel "Onbeperkt online" van Hi, dus dat vind ik al helemaal raar; hoe kan onbeperkt dan onbeperkt zijn als je niet de hele dag je telefoon met het internet mag verbinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het "onbeperkt" van de databundel heeft men toch moeten inperken omdat steeds meer mensen zóveel data gingen gebruiken dat het als onredelijk kan beschouwen.
Het zal wel ergens in de kleine lettertjes van het contract staan dat ze de hoeveelheid dataverkeer per maand aan een redelijk maximum mogen binden.

Als je op jouw telefoon apps hebt lopen die voortdurend internet scannen op nieuwe berichten dan is er dus voortdurend data-verkeer, steeds kleine beetjes.
Alle kleine beetjes bij elkaar kunnen toch tot een zeer grote hoeveelheid oplopen, zeker als je incidenteel ook bijvoorbeeld een filmpje bekijkt of berichten met foto's erbij verzendt of ontvangt.

De "fair use policy" werd niet vanaf het begin strak gevolgd en de grens was eerst 1GB terwijl tegenwoordig vaak 500MB aangehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Icq/msn/ping/whatsapp email automatisch ophalen etc zijn zaken die allemaal verbinding willen maken met internet en de nodige dataverkeer veroorzaken
Maar news feeds (nu.nl app) en het weer
Kunnen behoorlijk wat data al met al veroorzaken
maar zaken zoals Online radio (streaming), youtube, skype zijn echt killing voor je data.

Je kunt drie dingen doen,
- Niets

- Je telefoon op een data dieet zetten.. dus alleen de echt noodzakelijk software verbinding met internet laten maken. Kun je meteen ook langer met je accu doen.

- Of gebruikt maken van draadloze netwerken die je op school/werk/thuis bij vrienden etc ect hebt.

succes!