Is een verzekering voor een mobieltje een goede inverstering?

Mijn toestel heeft me €500 gekost. Of wordt er slecht uitbetaald door de verzekeraars?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik twijfel nog. Dit komt mede doordat dit toestel een vervanger is voor een pda die al meer dan 10 jaar heb. Deze en al mijn mobieltjes hebben het altijd overleeft. Ik ben niet iemand die snel iets verliest of kapot krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v je uitbreiding in je vraag.
Je weet nu al weer meer. Je bent zuinig op je toestel, je doet er lang mee, en je verliest het ook niet snel.
Je heb dus een "historie" waar je je uiteindelijke beslissing op kunt baseren.
Hoewel "in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst" kan het wel iets zeggen over het risico dat je komende jaren gaat lopen.

Misschien nu nog een kwestie van rekenen. Als je de prijs van het toestel weet, en de premie, kun je er berekeningen op loslaten als: wat levert het me op, als ik mijn toestel verlies na 1 jaar. Hoeveel premie heb ik dan al betaald, hoeveel krijg ik terug, wat is het toestel dan nog waard, en hoelang zou het duren dat ik een nieuw toestel zou kopen, zonder de gebeurtenis van het verlies. (afschrijving berekenen dus)
Lastig hè? Dat beslissen over verzekeren. Met een autoverzekering vind ik het ook heel lastig en ik denk er ook eindeloos over na. Het blijft gokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker lastig. De verzekering komt op €21 per jaar. De aanschaf van €500 euro is ook best veel geld. Toch kan ik zonder meer een vervanger kopen.
Qua afschrijving moet deze zo een goede keuze zijn dat ik er 5 jaar mee moet kunnen gaan. Die pda had er 10 jaar mee gegaan. Elke 2 jaar mag ik voor mijn abonnement een nieuw toestel uitzoeken (de laatste was dus een miskeuze). Die zou ik ook weer kunnen verkopen. Die laatste heeft me nog €100 opgeleverd. Dus feitelijk kost me dit toestel €450 met aftrek van hulpmiddelen en aankoop software.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, zo langzamerhand krijgen we steeds meer feitelijke gegevens die belangrijk zijn om een verantwoorde beslissing te nemen.
21 Euro vind ik weer niet veel geld (in mijn reaktie had ik het over 84 Euro; dat scheelt veel) Als je denkt met 21 Euro per jaar ook een stukje "rust" te kopen, dan is dat het geld misschien waard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je koopt de rust natuurlijk. Tenzij die €21 ook weggegooid is omdat weinig situaties voldoende zijn voor de verzekering om uit te keren.

Het beste antwoord

Die vraag valt in zijn algemeenheid niet te beantwoorden. Of je iets moet verzekeren (ANWB-wegenwacht, uitvaart, extra garantie nieuwe TV, glasverzekering, onderhoudscontract CV, tandartsverzekering, rechtsbijstand, diefstal fiets) hangt helemaal af van je persoonlijke situatie.

Je moet alleen maar een soort analyse maken van risico/kosten. Op basis van een paar vragen krijg je vanzelf een beeld of het verstandig zou kunnen zijn, en het wel of geen goede investering is.

- Loop je veel op straat te bellen, loop je veel op drukke stations, winkelcentra?
- Hoelang ga je je mobieltje gebruiken? Als je over 3 jaar toch weer het nieuwste model koopt, verzeker je iets dat veel minder dan 500 Euro waard is.
- In hoeverre kun je schade zelf financieel dragen? Is 500 Euro onoverkomelijk en kun je bij diefstal/verlies geen nieuwe kopen, zonder geld te lenen, of drastisch te bezuinigen op je uitgaven?
- Krijg je wel 500 Euro van de verzekering bij diefstal/verlies na b.v. 2 jaar, of een soort restwaarde? Electronica veroudert razendsnel, door al die nieuwe vindingen. Misschien verzeker je wel in het 2e jaar een mobieltje van 150 Euro tegen zo'n 7 Euro per maand. Is dat het wel waard? (84 Euro per jaar!)

In het algemeen geldt dat je alleen die dingen moet verzekeren die je zelf niet financieel kunt dragen. Zoals inboedel, opstal, en all-risk bij een nieuwe (dure) auto.

Maar zelfs met een heel goede afweging blijft het natuurlijk gokken. Er zijn mensen die 20 jaar lid zijn geweest van de wegenwacht, er nooit gebruik van hebben gemaakt, en dan besluiten te stoppen. En dan staan ze opeens 2 keer op de vluchtstrook met een lekke band ;-)

Je laatste vraag in de toelichting: er zullen best prima verzekeraars zijn, die keurig uitbetalen. Maar als je een Radar/Kassa kijker bent, en/of de consumentengids leest, dan weet je dat het vaak problemen geeft. Mogelijk komt dat, omdat zo'n verzekering ook fraude-gevoelig is. Verzekeraars vergoeden iets niet zomaar, en je zult van alles moeten aantonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb nog steeds geen verzekering en dat is helemaal prima...

Andere antwoorden (4)

dat is verschillend, daarom heb je de clausule die bij elke verzekeraar weer anders is.

de ene zal slechter uitbetalen dan de andere. bij weer een ander zal verlies niet worden vergoed, maar diefstal weer wel en krijg je alsnog een redelijke vergoeding.

je zal het dus even uit moeten dokteren (of een vraag stellen hier op GV hierover)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zeker doen. Er zijn verzekeraars die heel goed betalen.

Jaren geleden heeft mijn man over zijn twee dagen oude mobiel gereden met de grasmaaier. Hij kreeg gewoon een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst met je verzekeringstussenpersoon praten. Of die van je ouders. Vaak is een uitbreiding op inboedelverzekering een stuk beter dan de 'vage' verzekeringen welke telefoonwinkels aanprijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een zeer goed idee, mijn zus heeft al 3x geen verzekering afgesloten en elke keer was hij of kapot of gestolen. slim dus in het hebberige nederland ;).