Het Canadese bedrijf Research In Motion (RIM) deed in 2001 een beroep op Lexicon Branding om een naam te verzinnen voor zijn nieuwe draadloze email-apparaat. Deze consultants adviseerden RIM weg te blijven bij het woord “email”, dat volgens onderzoek vooral bloeddrukverhogend werkt. In plaats daarvan zochten ze een naam die plezier kon opwekken, en die op een of andere manier een vredig gevoel uitstraalde. Nadat iemand ergens had geroepen dat de kleine knopjes op het apparaat net zaadjes leken, stormde het team van Lexicon nog enige tijd door over namen als aardbei, meloen en allerlei andere vruchten en groenten, todat ze uiteindelijk bleven hangen bij de braam, ofwel BlackBerry in het Engels – een woord dat kennelijk bij het team vele plezierige herinneringen opriep en dat tevens de basis was voor de uiteindelijke zwarte kleur van het apparaat.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kleine knopjes doen denken aan zaadjes. Men heeft toen een aantal vruchten met zaadjes (aardbei, meloen, etc.) overwogen, tot men uiteindelijk heeft gekozen voor de braam (blackberry) als naam voor het apparaatje.
bamibal