Zijn er manieren om van een 2 jarig (t-mobile) abonnement af komen?

ik heb me een 2jarig abonnement laten aanpraten, maar ben niet echt blij met de telefoon... zodoende

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Daar kun je vanaf komen, maar het is een heel gedoe.
Juridisch gezien zijn alle consumentencontracten die langer dan een jaar bindend zijn en die je niet maandelijks kunt opzeggen 'onredelijk bezwarend'.
Dat soort abonnementen mogen eigenlijk niet verkocht worden. Elke keer dat er een geschil is voor de burgerrechter in dit opzicht krijgt de consument gelijk.
Dus als je een juridisch getint briefje naar ze stuurt is het boeiend om te kijken wat er gebeurt.
(Jurisprudentie is te vinden op www.rechtspraak.nl, daar kun je naar verwijzen)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ey Antwoordman! Dat wist ik niet. Wat ik wel kan vinden is dat de consumentenovereenkomst tot afleveren van zaken/verrichtingen die langer is dan een jaar duren op grond van art 6:237 onder k BW, vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn. Valt een telefoonabonnement hier dan ook onder?

Andere antwoorden (5)

In principe niet. Als je je abonnement via internet/telefoon hebt besteld kun je zonder opgave van reden je contract ontbinden binnen 7 werkdagen na ontvangst van je product op grond van art 7:46d BW.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: Ik wist t niet, maar Antwoordman en Gideon wijzen erop dat wanneer de algemene voorwaarden bepalen dat je contractsduur twee jaar is, dat dit vermoedelijk onredelijk bezwarend is op grond van art 6:237 onder k BW. Dit houdt in dat je kunt opzeggen na een jaar en mocht t-mobile dit niet accepteren dan kun je stellen dat dit onredelijk bezwarend is. In een eventuele procedure moet t-mobile dan bewijzen dat het niet onredelijk bezwarend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de gemakkelijkste manier om hier van af te komen is een opzegbriefje te sturen waarin je aangeeft dat je met ingang van de volgende abbonnementsperiode je abbonement opzegt en dan het uitzitten totdat de periode verstreken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet zo maar. Het gaat in dit geval om de zogenaamde algemene voorwaarden. Veel mobiele aanbieders maar ook sportscholen bieden contracten aan met een bepaalde looptijd. Dat houdt in dat je gebonden bent aan het contract totdat het afloopt. Dit kan bijvoorbeeld na één of twee jaar zijn. Soms bepalen de algemene voorwaarden dat tussentijds niet opgezegd kan worden. Maar de algemene voorwaarden zijn niet in alle gevallen rechtsgeldig.

De wet bepaalt namelijk dat contracten met consumenten waarvan de looptijd langer is dan één jaar, ook na één jaar opgezegd moeten kunnen worden. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat er niet binnen de looptijd van twee jaar opgezegd kan worden, kan dit wettelijk gezien wel na één jaar.

Interessant detail: als het bedrijf zelf telefonisch contracten afsluit, is het onredelijk dat het bedrijf een telefonische opzegging van het contract door de consument weigert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad: enige manier is abonnement uitzitten.

Maar haal je geen twee dingen door elkaar hier? Je meldt in de toelichting dat je niet blij bent met de telefoon, je hebt het niet over het netwerk. Probeer anders je toestel om te ruilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook je abonnement eventueel afkopen, maar is verschrikkelijk duur. De 2e optie, als het puur om je telefoon gaat; een simlockvrij toestel kopen waar je je simkaart in stopt en je abonnement behoud. Deze tweede optie is wellicht goedkoper dan het contract af te kopen.