Wat is het voordeel van een (mobiel) telefoonabonnement t.o.v. prepaid?

Ik merk dat mijn prepaid kosten wat hoog worden. Maar ik heb geen idee wat een abonnement precies inhoudt, en of dat voordelig is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het vordeel is dat als je beltegoed bij voor beeld op is en je moet een tellefoontje plegen dat je wel kan belen ( ingeval van nood) bij een prepaid kan dat niet

De kosten per minuut zijn wat lager, en je kan altijd bellen. Vaak koop je per maand een bepaald aantal belminuten in. Wat je niet gebruikt schuift automatisch door naar de volgnede maand. Wat je meer gebruikt, dat wordt achteraf via een maandoverzicht verrekend. En geen gezeur meer dat je net geen beltegoed meer hebt tijdens een gesprek.

De meeste abonnementen zijn van het type: - Je betaalt een vast bedrag per maand. - Daarvoor krijg jij het recht op per maand X minuten bellen en Y SMS-jes sturen. Dit heet de belbundel. - Bel je meer dan X minuten per maand, en/of stuur je meer dan Y SMS-jes, dan betaal je (soms achteraf) per minuut extra bellen, en/of per extra SMS. Er zijn vele varianten op dit schema. Vaak krijg je er een toestel bij. Er zijn ook SIM-only-abonnementen. Let wel op een eventuele minimale contractduur. Kijk bijvoorbeeld op www.bellen.com voor een vergelijking. Je kunt dan uitrekenen wat je krijgt voor een abonnement, wat dat kost, en dat vergelijken met je huidige gemiddelde kosten per maand.

Bronnen:
http://www.bellen.com/

Als je een klein beetje zicht op je belgebruik hebt, kun je abbonement afstemmen op je belgebruik (bijv. 100 minuten per maand + 50 sms-jes). Je moet als je nu een pre-paid belt en een goede telefoon hebt, wel eest de simkaart uit je telefoon (laten) verwijderen. Je kunt dan een sim-only abonnement nemen. Voor een goede vergelijkingssite kun je http://www.simonly.nl/simonly/ raadplegen.

-Bij een abonnement kun je buiten je bundel bellen, zowat onbeperkt, dat is handig (hoef je niet steeds een nieuwe kaart te kopen en kun je nooit zonder tegoed komen te zitten), maar kan ook onhandig zijn (ongemerkt hoge rekening, bijv in buitenland) -Bij een abonnement hoort over het algemeen een credit check. Omdat je hoge kosten kunt maken willen ze even zeker weten dat je dat wel kunt betalen, er wordt daarom gecheckt of je een geschiedenis met schulden hebt. Om diezelfde reden kan een abonnement meestal niet worden afgesloten onder de 16 jaar (afh van provider) -Een abonnement is over het algemeen goedkoper per minuut omdat er minder rompslomp bij komt kijken voor het telecombedrijf (het beltegoed kan niet op en dus hoeven de uitgaande gesprekken nooit geblokkeerd. -Aan een abonnement zit een contractsperiode vast. In die tijd kun je niet van het abonnement af en moet je iedere maand het maandbedrag betalen plus wat je verder evt nog uitgegeven hebt. Dit betekent ook dat als je belgedrag verandert in de tussenliggende tijd, het moeilijker is dan bij prepaid om je tegoeden aan te passen. Bij prepaid koop je gewoon een nieuw kaartje, bij een abonnement kun je wel vaak van bundel veranderen maar dat is niet altijd voordeliger, en ze kunnen er vaak nogal moeilijk over doen als je omlaag wil schalen. -Bij een abonnement kun je vaker een 'gratis' toestel krijgen, omdat ze de zekerheid hebben dat je de komende tijd iedere maand een bedrag aan ze betaalt.

Een sim-only abonnement bevalt mij uitstekend. 100 belminuten per maand en je neemt max 100 belminuten mee naar de volgende maand. Kosten € 4.95 per maand. Sms-en doe ik nooit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100