wat betekenen de afkortingen var., convar. en subsp.?

Dit zie ik vaak bij de Latijnse namen voor planten staan, wat betekenen deze afkortingen en wat houden ze in?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (1)

Var. = variëteit
Conv. = convariëteit of ondervariëteit
Subsp. = subspecies

In de plantkunde is variëteit een rang lager dan "soort". Veelal zal het om een in het wild gevonden plant gaan.

Andere rangen voor planten beneden het niveau van soort zijn onder andere ondersoort (convariëteit of subspecies) en vorm (forma, afgekort f.).
Een ondersoort is een groep planten met waarneembare genetische verschillen ten opzichte van de soort waartoe ze behoren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel duidelijk! Bedankt :)