Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent een crush op iemand hebben?

Nou ik lees overal dingen over een crush op iemand hebben, alleen ik weet niet wat dat betekent.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
87.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het woord 'crush' is duidelijk Engels en komt uit een Engelse uitdrukking. Het hoort niet thuis in het Nederlands, want het heeft hier totaal geen betekenis. In het Engels is de uitdrukking:

'to have a crush on someone'

Het betekent niets meer en minder dan: 'verliefd zijn op iemand', verder: lustgevoelens, verliefde gevoelens, alles dat hiermee te maken heeft.

Het woord 'crush' betekent letterlijk: drukken of knijpen op iets totdat het kapotgaat of vervormd. In het Engels is die abstractie dus ook van toepassing op hoe je je voelt: Je hebt vaak onverklaarbare, heftige verliefdheidsgevoelens voor een persoon en voelt je dus vervormd, kapot, apart, anders.

Je zou het in het Nederlands misschien ook zo kunnen zeggen:

"Mijn hart kraakt om die persoon"

Dat komt wel ongeveer in de buurt, want in het Engels is 'crush' ook negatief uit te leggen: Het gevoel dat je hebt als degene die je zo geweldig vond, jou niets vindt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is iemand waar je verliefd op bent
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je iemand wel heel aardig vind. Hoeft niet per se meer dan vriendschappellijk te zijn. Je moeder zou kunnen zeggen : Ik heb een crush op mijn slager. Dwnietz dat ze je vader ontrouw is, maar dat ze de man wel mag.

Bij jeugdigen is het echt meer: een oogje op iemand hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het vertalen met "verkikkerd op iemand" zijn.
(Lees meer...)
rose
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding