Hoe begin je een brief als je niet weet of je naar een man of vrouw schrijft?

Ik wil een brief schrijven naar een klantenservice van een winkel, maar ik weet niet of een vrouw het gaat lezen of een man. Hoe open je dan een brief? Beste ....?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.2K

Antwoorden (7)

Ik zou dan kiezen voor:

Geachte heer/mevrouw,
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andersom mag ook hoor!
Pieter2011
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dat, maar ik vind het niet logisch: een brief adresseer je ook niet aan "Mevrouw en de heer J. Jansen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het netjes wilt doenl, begin je NOOOOOOOIT met de heer. De slsh is ook niet op zijn plaats. En dan tien duimpjes ??? Gefeliciteerd, maar helemaal terecht zijn ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter
Natuurlijk wel.
Mevrouw en de heer Jansen
Alleen die voorletter hoort er dan niet bij.
Pieter2011
12 jaar geleden
@Marleen Dit zegt de Taalunie erover:
Als de naam van de geadresseerde niet vermeld wordt in het adres, zijn verschillende aansprekingen mogelijk. Geschikte aansprekingen zijn: - Geachte heer, geachte mevrouw - Geachte heer
Geachte mevrouw - Geachte heer, mevrouw - Geachte heer of mevrouw In deze aansprekingen kan ook steeds mevrouw op de eerste plaats staan. (...) Een aanhef met schuine streep, zoals Geachte heer / mevrouw oogt vrij technisch en is niet aan te raden. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1323
Pieter2011
12 jaar geleden
@Momopoyolo
Zo'n adressering klopt volgens mij echt niet:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor Pieter.
Het gaat hier om
*een persoon
* waarvan je het geslacht niet kent.
* waarvan je de naam niet weet. Oh jij bedoelt Jansen?
Dat is een iets ander verhaal.
Dan mag
De heer en mevrouw Jansen natuurlijk.
Maar niet met die ene voorletter.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat je een brief aan een echtpaar op twee manieren kan adresseren: - De heer en mevrouw Janssen-Pietersen of, als je de meisjesnaam van de echtgenote niet kent: - De heer en mevrouw W. Janssen (De W is dan de voorletter die hoort bij de naam van de man). Volgens de etiquette is de volgende adressering NIET correct:
- De heer en mevrouw Janssen
Dan moet de voorletter van de man erbij. Omdat het dus gebruikelijk is om bij de adressering van brieven "De heer en mevrouw" (in die volgorde) te gebruiken, vind ik het logisch om boven een brief diezelfde volgorde te hanteren, óók als je niet weet of het om een man of een vrouw gaat. Dus: "Geachte heer, mevrouw" in plaats van "Geachte mevrouw, mijnheer".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is een klantenservice geen meneer of mevrouw maar een instelling...
dus L.S., is een uitstekend begin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, L.S. zet je toch echt boven een memo of kattenbelletje of circulaire, NIET boven een nette brief. Het betekent zoveel als 'gegroet, lezer' of 'Beste lezer'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou ook hiervoor kiezen... Altijd als ik een mail stuur naar iets/ iemand gebruik ik dit dan ook altijd!
Ik zou dan kiezen voor:

Mevrouw, mijnheer,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is absoluut ook correct.
Kristal
12 jaar geleden
ik ook. +1
Je zou kunnen beginnen met geachte heer/mevrouw, of beste heer/mevrouw, of aan dhr/mevr.
kortom er zijn diverse optie, maar naar een klantenservice zou ik persoonlijk kiezen voor geachte heer/mevrouw,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geachte M.,

(brief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een briefaanhef aan een onbekende lezer is:

L.S.

dat staat voor lectori salutem. Gegroet lezer. Ietwat ouderwets, maar kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie de reacties van deze vraag....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen L.S. gebruiken, bij veel mensen (zeker de taalpuristen onder ons) gaan dan de nekharen overeind staan. L.S. is een soort uitroep die je naar een groep doet (en mensen denken daar achteraan: "als je rotzooi wilt verkopen").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen ze dat in een persoonlijke brief of in een standaardbrief (dus voor meer mensen dezelfde kopie)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een klantenservice is naar mijn mening geen meneer of mevrouw maar een instelling, L.S., is uitstekend hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar er is maar 1 persoon die jouw brief leest. L.S. is voor meer mensen (en ouderwets).
In zo'n geval schrijf ik gewoon

'Geachte'
of
'Beste mensen'

Voel zelf aan wat in deze situatie het best bij jou past.

Liefs en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig hoeft het niet zo nauw lijkt me.
Dus...
Yo what's up..
Die moet kunnen.