Is het nu ik zit onder een sport of ik zit op een sport?

Ik hoor geregeld mensen zeggen dat ze onder een sport zitten. Dat vind ik niet fijn klinken. Ik gebruik altijd het woord OP. Is het gebruik van deze woorden (op/onder) afhankelijk per gebied in Nederland? Wat is juist? Hoe zou ik het evt. anders kunnen zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat iets regionaals is, want ik hoor het hier nooit. Bij ons is het altijd "Op een sport".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hier bij mij ook. Hoor ik vaak op een sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zitten onder een sport van een ladder dan waarschijnlijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorheen gezakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb per ongeluk op goeie vraag gedrukt . Ik vind het 'n heel domme vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom antwoord je dan op een domme vraag @ yann? Er bestaan geen domme vragen..!!

Het beste antwoord

Taalkundig is het correct om óp een vereniging te zitten, ín een klas, óp een school, óp een afdeling, ín een organisatie. Het voorzetsel onder kan ik niet plaatsen in deze betekenis. Alleen 'onder ede staan' is een bestaande uitdrukking.
Als jij in een vast groepsverband gaat voetballen of tafeltennissen, dan zit je op een voetbalvereniging danwel pingpongvereniging. Ik speel in een orkest, en zit daarom op een muziekvereniging.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik vind ook op beter klinken. Of het nou goed of fout is weet ik niet. Je kan zeggen ik doe aan een sport of ik beoefen die sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: ik zit op een sport je zou ook kunnen zeggen; ik doe aan een sport!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens ABN is het: op een sport zitten.
Zou kunnen dat het regio gebonden is: ik heb er nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Je zou ook kunnen zeggen: ik sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in Brabant zit je onder voetbal, ik had hier ook nog nooit van gehoord, toen ik nog boven de rivieren woonde.

Het is dus streek gebonden, mijn gevoel zegt dat je óp een sport zit net als dat je óp school zit.

Maar mijn lerares op de kleuterschool (limburg) schreef weer. veel succes óp klas 1........
wat weer ín klas 1 moet zijn. toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha brabanders zijn zo grappig in hun taal :D, vinden hun van ons ook wel :p
anneliez
13 jaar geleden
Klopt ja, is vanaf ongeveer Tilburg naar het oosten, hier in het westen is het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel 'ns willen weten wie jou 'n min-duimpje gegeven heeft. Jouw antwoord is heeeel goed Nelly3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt hoor, ben ook import brabander. Ik zeg ook steeds tegen mijn vrouw dat je OP een sport zit.
Ik vind onder een sport zitten ook heel raar klinken. Het is dan ook geen correct nederlands, maar een dialect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beoefen een sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om de sport van een ladder gaat kan het alle twee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het best lijkt mij: Ik zit op tennis, volleybal, voetbal, ernz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei niet goed . Ik zit op 'n sport van de ladder of onder de hoogste sport van de ladder . Correct is : Ik zit op sport . Ik zit op zang , ik zit op ballet , ik zit op judo , ik zit op gemengd worstelen . Ik zit nu op hete kolen . Welke analphabeet heeft dat uitgevonden , ik zit onder of op 'n sport ? Ik zit op hete kolen . Ik zit op m'n geld .

Toegevoegd na 10 uur:
En ik heb per ongeluk ook nog op goeie vraag gedrukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik (vanuit het buitenland) naar Arnhem verhuisde vond ik het erg vreemd dat mijn vriendinnetjes "onder" een sport zaten. Ik denk dus dat het streekgebonden is.