Waarom doen er aan de Tour de France zoveel wielrenners mee?

En dan bedoel ik, waarom zitten er bijvoorbeeld knechten bij, als die toch (waarschijnlijk) niet de tour kunnen winnen? Wat is de eer voor hen? Waarom zijn er niet gewoon een stuk of 30 'allrounders'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ze waren toch in de buurt...

Het beste antwoord

Er doen 22 teams mee met 9 renners per ploeg , maakt
198 renners.
Alle teams hebben een kopman, en die moet beschermt
worden door de andere 8
Deze kopman heeft volgens die ploeg een kans om de tour
te winnen, maar hij kan dat niet alleen.
De knechten moeten de kopman bijstaan in alles wat nodig
is ( uit de wind houden, drinken halen, wiel afstaan als de
kopman lek rijd e.z.v.)
De eer voor hen is, als ze het werk goed doen, de kopman
de tour wint,en natuurlijk het financiële gewin voor de
hele ploeg.
Als er maar 30 renners meedoen, dan is er geen spektakel
meer, en niet meer interessant voor de sponsors, en de
T.V en media zal snel afhaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Al het prijzengeld van de ploeg wordt verdeeld over de hele ploeg (incl. de staf). Dus knechten die goed hun best doen, in een goed team, kunnen er een leuk centje aan overhouden. +1

Andere antwoorden (2)

Ha, die Viso;

De tour is een wedstrijd voor teams die bestaat uit een aantal min of meer individuele etappes. Om die te kunnen winnen heb je een team van specialisten nodig die je als kopman de bergen over kunnen helpen, je op sleeptouw kunnen nemen als je het zwaar hebt en je uit de wind houden bij aanvallen. Die specialisten en knechten gaan de Ronde niet in met de illusie zelf te kunnen winnen (hooguit een dagetappe met wat geluk), maar om de bonus die ze vangen als hun klassementsrijders hoog genoeg eindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rol van de knechten is hier al uitgelegd. Het helpen van de kopman of kopmannen. Bovendien zijn er naast het behalen van de eindoverwinning nog een aantal andere prijzen te winnen, zoals de verschillende truien, groen ( puntenklassement), bolletjes ( bergklassement), wit ( jongerenklassement), en natuurlijk de verschillende dagzeges. Maakt dat er ook voor de niet kopmannen nog genoeg te winnen valt.

Bij de teams is het trouwens zo geregeld, dat gewonnen prijzengeld verdeeld wordt over alle renners. Dus als de kopman de tour wint, en hiermee een flinke bonus binnensleept, wordt dit bedrag verdeeld over alle renners en cashen de knechten dus ook flink. Is een mooie stimulans om voor de kopman het vuur uit de sloffen te rijden. En tot slot probeert elke renner natuurlijk een nieuw contract te verdienen, door goed te rijden. Het zijn broodrenners, die hun geld met de sport verdienen.
AlphaLimaSierra