De frame van mijn racefiets is 50cm. Volgens een frameberekening heb ik een frame van 51/52 nodig. Kan ik dit compenseren met zadel of zo?

Ik ben niet zo lang ( 1m75)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, volgens mij kun je dit niet alleen compenseren met het lager zetten van het zadel.

Bij het aanmeten van een frame wordt niet alleen gekeken naar de binnen- en bovenbeenlengte, ook de romp en armlengte is hierbij van belang.
Bij elk formaat frame is de afstand van zadel tot stuur ook weer varierend.

Als jij een groter frame nodig hebt dan je nu hebt, kan het dus zijn dat je dichter bij je stuur zit dan echt comfortabel is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik moet weer denken aan die keer dat ik de racefiets van mijn broer naar hem toe gereden heb. Zijn framemaat is groter dan die van mij, zadel op laagste stand, kon ik prima bij de pedalen, maar het stuur was een ander verhaal. Heb enkele dagen last van mijn rug gehad.

Hier is een site waar je misschien nog wat aan hebt:
http://www.ergonomiesite.be/antropometrie/fiets_op_maat.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een lengte van 1m75 heb je mijn inziens toch gauw een framemaat nodig van 57 tot 59cm.
Maar misschien is die opvatting wel uit de tijd.
Je ziet idd veel renners met een belachelijk klein frame rijden, met een enorm lange zadelpen.
Waarschijnlijk wordt dat gedaan met in het achterhoofd het idee, hoe kleiner het frame hoe stijver.
Er wordt dus idd gecompenseerd met een langere zadelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... tot op zekere hoogte te compenseren door je zadel hoger te zetten. Je totale lengte is voor je framemaat niet van hoofdbelang; WEL je beenlengte.
Ikzelf ben 1m73,5 en heb een "aangemeten" frame gehad van 53,5cm. (Stuurnoklengte bij mij 10,5cm (?))
Het lijkt er op dat jou postuur in verhouding tot de meeste mensen iets langere armen heeft, en dus iets kortere benen. Dit betekend met een "klein" frame dat je stuurnok relatief lang zal uitkomen; een goede stuurnoklengte zal dan ook goed moeten zijn, of gecompenseerd moeten worden.

Succes.