Moet er in een tourploeg uit land x, ook een minimaal aantal spelers uit land x zitten?

Vb. Moet de Nederlandse ploeg Rabobank een minimaal aantal Nederlanders in zijn tourploeg herbergen? Of mogen ze ook met 0 Nederlanders starten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, anders dan bij voetbal, hoeft dat bij wielrennen niet.

Voor meer informatie over (het oprichten van een) wielerploeg(en) zie dit uitgebreide (en hier en daar best interessante) document:

http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/av/show.cgi?fid=7669
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar. Rabobank zou, als ze dat willen, gewoon met 9 buitenlanders aan de start van de tour kunnen verschijnen. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders dan bij voetbal? Mag Ajax niet met alleen maar buitenlanders starten? Ik dacht het wel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doelde meer op landenploeg. Je mag als Nederlands Elftal niet met 5 franzosen gaan spelen. En ik meen dat de UEFA nog plannen heeft voor een 6+5 regel, maar daar hoor ik de laatste tijd niets meer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah oke, duidelijk. Maar dat is ook wel redelijk logisch, een landenteam mag met geen 1 buitenlander spelen zonder de nationaliteit van het land waarvoor hij speelt.