Zou veldrijden ook een Olympische sport kunnen worden

Met grote afschuw zag ik de laatste paar weken het Red Bull crashed ice gebeuren op de televisie. Dat is een sport die volledig om het spektakel van een korte afdaling draait maar waar ik me niet zo in kon vinden. Ik hoorde dat veel mensen wilden dat dit een Olympische sport wordt. Nu vroeg ik mij af waarom veldrijden dan ook niet op de winterspelen thuis zou horen, het wordt in heel europa en in Amerika professioneel gedaan en op de bevroren grond past het wel bij de winterspelen, dacht ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral in Vlaanderen is veldrijden echt heel populair.

Antwoorden (6)

over heel de wereld gezien is veldrijden toch nog wat te onbekend
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het wordt overal in europa gedaan, schaatsen is toch ook vrij onbekend
Ik ben het met je eens dat veldrijden zeker op een olympische spelen thuis hoort, meer dan dat het Red Bull crashed gedoe. Dat heeft maar weinig met 'echte' sport te maken, het is een extreme sport.

Bij veldrijden komt het veel meer aan op uithoudingsvermogen, coördinatie en kracht. Ik vind het zeker een spectaculair onderdeel onder het wielrennen. Sterker nog, het is puur voor de specialisten weg gelegd. Tegenwoordig is het zo dat er een hele lobby wordt gehouden om bepaalde sporten op de spelen te krijgen, er spelen dan ook vele belangen. Het zou mooi zijn als het al een keer als demonstratie sport kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wel weer te maken hebben met het imago van de sport. Het is een sport voor de gewone man. Het lijkt wel of men daar niet op zit te wachten. Daarbij komt ook nog dat de BOBO's dit moeten beslissen.
Je ziet het ook bij het voetballen dat één dictator bijna alles voor het zeggen heeft.
Ik denk dat het juist als kijkspel mooi is om veldrijden Olympisch te maken.
Kijk alleen maar naar de publieke belangstelling bij de wedstrijden

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zal wel weer. 1e zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met je eens dat veldrijden best een Olympische sport zou kunnen worden (mag van mij ook wel), ook veel eerder dan crashed ice, want die sport draait inderdaad alleen maar om het spektakel. Maar misschien toch eerder crashed ice omdat daar veel mensen langs de baan kunnen (kan natuurlijk bij veldrijden ook wel, maar vaak nauwelijks goed begaanbaar terrein en soms worden er niet eens kaartjes verkocht) en natuurlijk ook weer het spektakel wat daar dan bij komt kijken.

Maar om echt op je vraag terug te komen:
Het zou wel kunnen, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren omdat de sport internationaal nog niet bekend genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veldrijden is een te marginale sport om het olympisch te maken, wel hebben we ATB, waarin Bart Brentjes de eerste olympisch kampioen is geworden.

Helaas, maar kijk nu maar naar de vaak toch leuke wedstrijden, veel Belgen, soms Lars Boom en een handvol Tjechen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet zo dat er deelnemers moeten zijn uit minimaal 21 landen voordat het olympsch kan worden ?