Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de betekenis van "chasse patat", een term die ik wielren commentatoren in NL en BE hoor bezigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tijdens een etappe in de Tour lag een kopgroepje 25 minuten voor op twee achtervolgers. Twee minuten daarachter volgde het peloton. Deze toestand bleef uren ongewijzigd. Toen de camera de twee eenzame achtervolgers weer eens in beeld bracht verzuchtte de vlaamse commentator: "amai, die twee zijn nog steeds bezig met hun chasse-patat.". Van de taalpuristen uit Vlaanderen had de jury eigenlijk gehoopt dat ze zouden zeggen dat de achtervolgers 'op aardappelenjacht' waren, maar chasse-patat meer dan mooi genoeg om de prijs dit jaar te winnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Chasse patate is een term uit het wielrennen. Wanneer een renner vanuit het peloton naar de kop(groep) demarreert, maar vrij vlug schijnbaar stilvalt, zonder veel overtuiging zijn jacht op de kopgroep volhoudt en zonder redelijk uitzicht op een aansluiting bij die kop(groep) blijft rijden tussen beide in, wordt zijn jacht een chasse patate genoemd. De renner levert dan een inspanning die niet rendeert.

Toegevoegd na 1 minuut:
chasse patate : Dat is de situatie waarbij een groepje renners uit het peloton ontsnapt om naar een kopgroep te rijden, maar halfweg blijft hangen. Ze slagen er kilometers lang niet in de kopgroep te bereiken, maar ze zijn ook te ver voorop om zich nog te laten inhalen door het peloton. Zoals taal- en sportkenner Mark Uytterhoeven ooit opmerkte: "je voelt je redelijk onnozel, 'en chasse patate'."

Toegevoegd na 2 minuten:
Belgisch wielerterm. Renner die aansluiting probeert te vinden bij de kopgroep maar daar niet in slaagt terwijl hij ook niet terugzakt in het peleton. Tussen wal en schip, als het ware
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet uitleggen wat een chasse patat is. Dat hebben mijn voorgangers prima gedaan. Wat ik ga uitleggen is de betekenis van die zin. Chasse patat =(jagen op aardappelen) . Waarom jagen op aardappelen. Omdat het enige wat die wielrenner ziet zijn de aardappel velden links en rechts van de weg en dat is uiteindelijk het enige waar hij op heb zitten jagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding