Zoals alle truien in de Tour de France komen de kleuren oorspronkelijk van een sponsor af. De Gele trui omdat het dagblad van de organisator (l'Auto) op geel papier werd gedrukt, de groene trui omdat die oorspronkelijk werd gesponsord door een grasmaaierproducent (in 1968 was de trui overigens rood!), en de bolletjestrui vanwege de chocoladewikkels die wit met rode bolletjes waren. Leuk om te zien is dat de nieuwe sponsors van de trui bijna geselecteerd lijken te worden op hun kleur. PMU (puntentrui) heeft een groen logo met rode paardjes erin, Champion (bergtrui) heeft de kleuren rood en wit in het logo (en groen overigens ook), en Credit Lyonnais (gele trui) heeft gele letters in het logo.

Overigens is de bergtrui in de Giro d'Italia groen, en in de Vuelta d'España wit met blauwe bolletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het rood op wit is omdat dit het meeste opvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan valt het bloed na de zoveelste valpartij niet zo op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet zeggen waar ik deze informatie gevonden heb, maar ik zet hem er gewoon bij als bron ok?
Misschien een goede tip voor de toekomst ;)

Ik citeer:
"The colours were decided by the then sponsor, Poulain Chocolate or Chocolat Poulain, to match a popular product"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niets met wielrennen, maar weet je of die chocolade nog steeds bestaat?
De Bolletjestrui is de prijs voor de beste klimmer dit is na de Gele Trui de meest begeerde trui van de Tour de France. Het is een wit shirt met rode bolletjes en het staat bekend als de Bolletjestrui. Het wordt ook wel het klassement van de bergkoning genoemd.
De trui werd geintroduceerd in 1975 en net als de andere speciale truien begon het als een marketingcampagne van een chocoladefabrikant die chocoladerepen verkocht met
een wit hulsel en rode stippen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niets met wielrennen, maar weet je of die chocolade nog steeds bestaat? In wit omhulsel met rode stippen?
Vroeger was de trui wit met witte bolletjes. Waren de bolletjes moeilijk te zien dus vandaar nu rode bolletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een witte trui met witte bolletjes, dan leidt je ook nog het jongerenklassement!