Waarom zijn in de Ronde van Frankrijk de bonificatieseconden afgeschaft?

Want in Italië en Spanje bestaan ze nog wel. Wat was de officiële lezing voor de afschaffing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Doordat er geen bonusseconden worden bijgeteld, probeert de directie van de Tour het aantal kanshebbers op de gele trui te verhogen. "

"De klassementsrijders met hoog sprintvermogen waren tot op heden in het voordeel ten opzichte van de niet-sprinters."

http://www.wielerreport.nl/1610/wielernieuws/Nieuw_in_Tour:_Geen_bonificatieseconden_te_verdienen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar dat ik hier nog niet van op de hoogte was. Daarnaast was ik het helemaal niet me je eens (wat zelden voorkomt), maar het zijn vastgestelde feiten die jij niet bepaald hebt, dus kan ik jou daarover niet aanspreken. Alleen vind ik het een domme beredenering, gezien de sprinters in de bergen (weinig) geen kans hebben en de klimmers op het vlakke. Die bonificaties zorgden er nl. voor dat tijdens iedere etappe er wel iemand was die gek was op het verdienen van wat extra bonificatie seconden, waardoor juist de kanshebbers op de gele trui groter blijven. Nu komt het er op neer dat op het vlakke, mannen als Fabian Cancellara, Vinokourov en Thomas Voeckler favorieten zijn voor de gele trui en in het glooiende (bergachtige), mannen als Andy Schleck, Alberto Contador en misschien Ivan Basso. Uiteindelijk beperk je de gele trui tot een klein elite groepje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens (wat vaker voorkomt). En ja.. ik heb deze tekst online gevonden. Als ik iets letterlijk quote, dan staat het ook altijd tussen dubbele haakjes, het is dan ook niet mijn mening.
Dankzij de bonificatieseconden had je altijd wel mensen die ervoor wilden gaan, die er even een versnelling ingooiden. Nu blijven ze allemaal elkaar maar afwachtend aankijken. De tour wordt voorspelbaarder.