Is er een reden waarom wielrenschoenen van stijver materiaal gemaakt zijn dan mountainbikeschoenen?

Een paar jaar geleden heb ik wielrenschoenen gekocht voor bij mijn racefiets.
Sinds vorig jaar heb ik ook een Mountainbike en daar heb ik mountainbikeschoenen bij gehandeld.

De wielrenschoenen zijn van een heel stijf materiaal dat weinig meegeeft, de MTB-schoenen zijn juist heel soepel, lijken aan de bovenkant wel wat op gewone sportschoenen.

Aangezien de MTB-schoenen veel lekkerder zitten, gebruik ik die tegenwoordig ook regelmatig op de racefiets. Maar ik neem aan dat er een reden is dat er verschil in materiaal is. Ik ben dus benieuwd naar die reden en tevens of het gebruik van MTB-schoenen op de racefiets effect heeft op de "prestatie"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De stijfheid van een wielerschoen garandeert een betere krachtoverbrenging naar de pedalen, maar persoonlijk heb ik ze nooit gebruikt, omdat ze : a: ik altijd recreatief gefietst heb en dus geen snelheid hoefde te ontwikkelen en b; Ze minder prettig zitten.
Dus als je idd prestaties moet leveren zijn wielerschoenen meer geschikt, maar als het er om gaat een race uit te rijden zou ik voor de MTB schoenen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, een ervaringsdeskundige, daar kan ik wat mee. Ze zitten minder lekker, dat is de reden dat ik tegenwoordig mijn MTB-schoenen op de wielrenfiets draag (maar ik vroeg me dus voornamelijk af of een Motieweg / Diepe Hel makkelijker gaat met wielrenschoenen dan met MTB-schoenen. Volgens jou maakt dat dus weinig verschil)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Motieweg, of die andere ellendeling beklim je wel effectiever denk ik,maar ik denk niet dat wij als goedwillende recreant het verschil zullen merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah kijk.. dat verklaard mijn mindere prestatie tov vorig jaar. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij puur wielrennen komt de schoen niet van het pedaal af en is een stugge schoen iets dat meer houvast geeft en dus prettiger. Met MTB schoenen moet ook regelmatig gelopen worden, zoals Clev ook al schreef. Deze MTB schoenen hebben ook wat meer relief aan de onderkant, dat meer houvast geeft. Echte wielerschoenen hebben een knetterharde zool en lenen zich niet echt voor een stukje lopen. Daarom zie je wel eens bij de Vlaamse Pijl en zo... hoe de wielrenners allemaal uitglijden als ze een stukje moeten lopen op zo'n kuitenbijter, omdat het smal is en er niet voldoende ruimte is om te fietsen.
Als recreant moet je gewoon kiezen voor het comfort en als jij MTB schoenen lekkerder vind zitten, moet je die gewoon aandoen.
+1

Andere antwoorden (2)

Moutainbikers moeten nog wel eens een stukje lopen met de fiets op de schouders. Dus makkelijke schoenen is dan wel gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wielrenners moeten langer fietsen en de hele tijd op hun fietsen zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... en toen...?