Is er een reden waarom wielrenschoenen van stijver materiaal gemaakt zijn dan mountainbikeschoenen?

Een paar jaar geleden heb ik wielrenschoenen gekocht voor bij mijn racefiets.
Sinds vorig jaar heb ik ook een Mountainbike en daar heb ik mountainbikeschoenen bij gehandeld.

De wielrenschoenen zijn van een heel stijf materiaal dat weinig meegeeft, de MTB-schoenen zijn juist heel soepel, lijken aan de bovenkant wel wat op gewone sportschoenen.

Aangezien de MTB-schoenen veel lekkerder zitten, gebruik ik die tegenwoordig ook regelmatig op de racefiets. Maar ik neem aan dat er een reden is dat er verschil in materiaal is. Ik ben dus benieuwd naar die reden en tevens of het gebruik van MTB-schoenen op de racefiets effect heeft op de "prestatie"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De stijfheid van een wielerschoen garandeert een betere krachtoverbrenging naar de pedalen, maar persoonlijk heb ik ze nooit gebruikt, omdat ze : a: ik altijd recreatief gefietst heb en dus geen snelheid hoefde te ontwikkelen en b; Ze minder prettig zitten. Dus als je idd prestaties moet leveren zijn wielerschoenen meer geschikt, maar als het er om gaat een race uit te rijden zou ik voor de MTB schoenen gaan.

Moutainbikers moeten nog wel eens een stukje lopen met de fiets op de schouders. Dus makkelijke schoenen is dan wel gewenst.

Wielrenners moeten langer fietsen en de hele tijd op hun fietsen zitten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100