Is een rustdag goed voor een wielrenner in een ronde?

Bernard Hinault vervloekte de rustdagen in de Ronde van Frankrijk, want dan raakte hij uit zijn goede vorm. Hij kreeg zogezegd 'pap' in de benen door een hele dag niet door te kunnen fietsen.
Ik heb me gisterenmiddag na de examens dood zitten vervelen voor de televisie, omdat er een rustdag was in de Giro.
Als wielrenners toch liever fietsen op zo'n dag, wat is dan het nut hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De rustdag(en) zijn er in principe om uit te rusten, maar dat verhaaltje gaat al lang niet meer op. Vaak wordt die rustdag ingelast voor een verplaatsing van de karavaan, maar vergeet vooral niet de commerciele kant van zo'n rustdag, waarop vele coureurs verplichtingen naar de sponsors hebben (interviews, workshops, ed.....). Daarnaast wordt er door vele renners toch nog wel de nodige km's gefietst, om zodoende toch nog een beetje in het ritme te blijven.
Maar voor de meeste (top)renners doe zo'n rustdag niet echt goed aan het lijf, omdat ze zodoende uit het hoge wedstrijdritme stappen, dat ze inmiddels hebben opgebouwd. Vaak zijn de knechten wel blij met zo'n rustdag en de klassementsrijders dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lichamelijk zal het goed zijn en voor een normaal mens is dit ook het best. Mentaal kan het lastig zijn voor de wielrenners omdat je je weer helemaal moet focussen. Ik denk dat de vervloekingen dus ook psychische redenen heeft en niet perse lichamelijke.

Hoewel miss met de hoeveelheid epo die ze gebruiken moet het lichaam de energie wel kwijt en heeft hij op zo'n "rustdag" last van teveel energie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gister was het nut van die dag om van het eiland sicilie afte komen. Ik vind het zelf ook erg jammer als er een rustdag is maar je kan met deze dag mooi zorgen dat je moet werken en dan bij een bergetappe dat je vrii bent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat noem je een rustdag. De vroegere ploeg van Peter Post, Panasonic trainde op de rustdag zo'n 100 km. Zelf van dichtbij meegemaakt.
Als renners eenmaal in een soort flo zitten vinden ze een rustdag vreselijk.
Alleen de renners die betrokken zijn geweest bij een valpartij en schaafwonden hebben vinden een rustdag wel prettig en kunnen hun lichaam goed laten verzorgen.