Is kuitspierpijn na hardlopen goed of slecht?

Soms heb ik na het hardlopen spierpijn in mijn kuiten. Dit blijft niet heel lang (max een dag ofzo). Betekent dit dat mijn kuitspier getraint wordt of betekent dit dat ik niet op de juiste manier hardloop?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
jc54
5 jaar geleden
Doe vóór en na het hardlopen ook eens rek- en strekoefeningen, zodat de spieren een beetje opwarmen en niet te snel afkoelen.

Antwoorden (2)

De oorzaak kan zijn een overbelasting van deze belangrijke spiergroep.

Dit kan mede veroorzaakt worden door:

- verkeerd loopschoeisel (versleten en slechte demping);
- verkorte kuitspieren;
- naar binnen gekantelde voeten/enkels (over pronatie);
- een te hoge intensiteit van hardlopen.
- te veel omvang (kilometers) in een te korte trainingsperiode
5 jaar geleden
Warming-up en cooling-down wordt door veel sporters vergeten en genoeg drinken.

Warming-up en cooling-down zijn belangrijk. Hierdoor worden spieren voorbereid op wat er komt en achteraf geholpen beter en sneller te herstellen.

Pijn in de kuiten is iets wat veel voorkomt onder hardlopers. Wanneer je te vaak of te hard traint kun je je kuitspieren flink overbelasten met als gevolg stekende pijn in de kuitspieren.

-----Om je kuitspieren voor te bereiden op je training is het goed om een warming-up te doen voordat je begint met lopen. Tevens is een cooling-down een zeer goede manier om je spieren tot rust te laten komen, zodat je lichaam zich beter en sneller kan herstellen. Ook kramp in de kuiten kan erg vervelend zijn.-----

Een go-out. Goede tip om dit te voorkomen is om -----goed te blijven drinken----- voor, tijdens en na je workout. Als je nog veel pijn hebt na of tijdens het hardlopen dan is het verstandig om na de training de kuitspieren te koelen met ijs (altijd in een (thee-)doek verpakt) en eventueel een bezoekje aan de huisarts te brengen.

Nee, pijn is niet goed maar pijn is wel een teken, een waarschuwing dat er iets niet goed is.