Hiermee wordt het 'moeilijke' gedeelte aangegeven. Als je in bijvoorbeeld Zwitserland gaat wandelen, worden de paden met een moeilijkheidsgraad aangegeven. T1 is makkelijk en vlak, T2 is al wat steiler en T3 is echt moeilijk. In het Nederlands staat dan dat het geëxponeerde passages zijn, meestal is dit erg steil en heb je een touw nodig of moet je gezekerd zijn. Een geëxponeerde passage is dus volgens mij eigenlijk voor een ervaren bergklimmer met goede schoenen die niet zomaar voor een wandelingetje gaat..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord geexponeerd gekoppeld aan passages geeft aan dat niet iedereen dezelfde mate van "moeilijk" heeft.

Iemand uit de Sahara zal meer moeite hebben met schaatsen of zwemmen dan iemand uit Nederland waar veel water voor handen is.
Zo heeft iemand uit Nederland meer moeite met bergwandelingen dan iemand uit Zwitserland of Oostenrijk, waar veel bergen dus bergpaden zijn.

Iemand uit Nederland zal dus een hogere "moeilijkheidsgraad" geven aan een bergpad dan iemand die dit zijn hele leven al bewandeld.

Om nu misverstanden te voorkomen heeft men hier gradaties aan gekoppeld.

Echter als je een wandelgidsje bekijkt staan hier dus moeilijkheidswaarderingen in die in alle Alpenlanden verschillen : niet handig en dan ook nog eens buiten de Alpen weer verschillende...
Het is dus van belang om goed te kijken in welk gebied je bent en daarnaast op te letten in verband met regionale verschillen en daarbuiten ook nog dat men in de bergwandelgidsjes zelf bijzondere indelingen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exponeren betekent: blootstellen aan wat gevaar, bedreiging, schade of nadeel oplevert.
Geëxponeerde passages in bergwandelingen zijn dus gevaarlijke stukken. Langs een steile afgrond, bijvoorbeeld, terwijl er geen staalkabel bevestigd is. Of waar je een klimtouw en je handen gebruiken moet om vooruit te komen. Of waar veel gruis ligt of losse rotsen, waardoor er gevaar is om te vallen.
Om geëxponeerde passages goed te kunnen doorstaan is het nodig om tredzeker te zijn, een goed oriëntatievermogen te hebben, elementaire alpiene vaardigheden te bezitten en stevige bergwandelschoenen te dragen.