Ongetraind: hoe begin je op ongedwongen wijze maar verantwoordelijk met hardlopen?

Ik ben volgens mij dik aan het worden. Ik sport niet en bij mij thuis aten we altijd erg gezond, dus dat was op zich geen ramp. Maar sinds begin dit schooljaar ben ik uit huis en eet ik mijn lunch en avondeten intern, in de faciliteit op de campus. Het is niet echt smakelijk, vers, of al te gevarieerd maar vooral veel vetter dan ik gewend was.

Ik heb een tijdje terug hardgelopen om wat conditie op te bouwen, en wilde niet te hard van stapel gaan en mezelf overbelasten dus hield een beginnersschema aan.

Maar al die schema's doen aan 'snelwandelen' en om de paar minuten wisselen van loopstijl, je hartslag in de gaten houden en versnellen of vertragen als deze niet binnen de marge zit... ik hield het geen twee weksn vol. Is er geen plan, afgestemd op ongetrainde mensen, zonder al dat gezeur en vooral zonder snelwandelen, waarbij je gewoon vrij en relaxed kunt lopen en je conditie opbouwt?

Toegevoegd na 10 uur:
Eten op de campus moet helaas wel, nou ja, een credit van €1500 per academisch jaar zit bij je collegegeld inbegrepen dus het zou zonde zijn om het niet te gebruiken en daarnaast ook nog zelf geld uit te geven aan boodschappen.

Ik kan in ieder geval nog gezonder lunchen, maar bij het diner zijn dingen bijv. gebakken in plaats van gekookt, en de groente smaakt allemaal hetzelfde. Ik ga eens kijken of ik ergens suggesties kan doen :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je de mogelijkheid om je eigen eten mee te nemen en bijvoorbeeld daar op te warmen? Lijkt mij wat gezonder, en mogelijk ook goedkoper.
Ritsuka
10 jaar geleden
En heeft de campus geen sportfaciliteiten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaan sporten lijkt me juist een heel goede oplossing.

Het beste antwoord

Ik zou het lekker simpel houden. Begin met om de dag 5 minuten te lopen (2,5 minuten, dan omkeren). Dan kun je er elke week 2 minuten bij doe. Bij overgewicht is het misschien verstandig om het nog rustiger op te bouwen, met 1 minuut per week bijvoorbeeld. Het probleem met hardlopen is dat de conditie sneller vooruit gaat dan je pezen bij kunnen houden. Na een half jaar zou je ook elke dag hunnen gaan lopen, en wat meer variatie in training aanbrengen (snelheid/afstand/intervaltrainingen), en de trainingsduur minder op laten lopen.

Ik zou ook niet voor echt lange afstanden als einddoel gaan een km of 10 op snelheid is al een flinke aanslag op het lichaam, maar of lange afstanden bij je passen is erg persoonsgebonden. Er zijn bijvoorbeeld wel ultralopers die van Castricum naar Maastricht lopen als ze daar zin in hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een makkelijke regel is, dat je een tempo moet aanhouden, waarbij je nog een gesprek kan voeren. zeker beginners lopen in het begin veel te hard van stapel. het mooiste is als je een sportmaatje weet te vinden, of dat je je aansluit bij een loopgroepje. dit stimuleert ook om geen trainingen over te slaan en het is veel gezelliger.

daarnaast zou het natuurlijk goed zijn om niet meer elke dag op de campus te gaan eten, als je het gevoel hebt, dat dit eten niet vers, gezond en veel te vet is. neem eens je eigen boterhammen mee en kook 's avonds zelf. helemaal niet moeilijk, maar meer een kwestie van gewenning.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik gehoord ja, zodra je adem tekort komt om te converseren, moet je afremmen :) Volgens mij kan ik bij een enigszins redelijk tempo ook al niet meer ononderbroken praten, maar het klinkt als een goede richtlijn!
Door gewoon op je gevoel af te gaan.
Ik heb me ook nooit aan die schema's gehouden: veel te lastig.

Je gaat gewoon een stukje hard lopen, of joggen.
Als je te moe wordt, of buiten adem raakt, dan stop je met hard lopen en ga
je gewoon lopen, wandelen, op een tempo dat jij prettig vindt.
Ben je weer op adem: weer een stukje hard lopen.
Je kunt dat gewoon afwisselen op je eigen manier, je eigen tempo, je eigen tijd.

Na een poosje zul je merken dat je dat hard lopen, of joggen, steeds wat langer kan volhouden.
Dat is dus je eigen plan: gewoon vrij en relaxed lopen. Een keer of drie per week.
Kies een leuke route, begin met 3 km. En als het lekker gaat verleng je de
route tot 5 km.
Dan bouw je vanzelf conditie op.

Het gaat om het bewegen. Het gaat om: iets doen.
De enige manier om dat vol te houden is een manier die jou aan staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar je lichaam luisteren is inderdaad een goed uitgangspunt, maar ik had geen idee van de afstand (of tijd) waarmee je zou moeten beginnen, 3 km leek me al best wel veel. Bedank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3 km, is niks.
Ik heb een beroerde conditie, zelfs voor mijn leeftijd,
maar ik kan nog best wel 6 km. lopen, wandelen. Begin gewoon met een blokje rond je huis of huizenblok te rennen en breidt dat dan uit.
Ik ben wel begonnen met zo'n schema, maar zonder dingen als snelwandelen en hartslag in de gaten houden, en ook zonder app waarbij me verteld wordt wat ik moet doen tijdens het lopen. Ik kreeg het schema mee in de hardloopwinkel waar ik mijn kleding en schoenen kocht. Da's trouwens wel echt een must, goede hardloopschoenen! Kleding kun je op bezuinigen, schoenen niet.

Mijn schema begon met 10 keer een minuut hardlopen en telkens tussendoor een minuut wandelen. Daarna werd er een paar keer twee minuten ingestopt, en daarna 3, en de wandelpauzes werden dan ook iets langer.
Ik vond heft schema in het begin wel prettig, maar na een poosje ging het me te snel (moest ik ineens van 7 minuten achter elkaar naar 10 minuten) en weer later ging het met langzaam. Nadat ik eenmaal 10 minuten kon lopen ben ik zelf uit gaan breiden naar 20, en langer op een tempo dat goed voelde. Nu kan ik een goed half uur lopen, en ik loop 2 of 3 keer per week, en hoewel ik niet veel ben afgevallen, zie ik er wel slanker uit. Ik krijg veel opmerkingen van mensen die denken dat ik ben afgevallen.
Wat betreft een hardloopmaatje: ik ren meestal, en eigenlijk liever, alleen. Het is heel gezellig met iemand samen, ik heb ook wel een goeie vriendin met wie ik soms liep, maar ons natuurlijke tempo was zo verschillend, dat het eigenlijk voor allebei niet prettig was. Samen lopen is wel gezelliger, maar alleen is eigenlijk fijner, en volhouden doe je toch op wilskracht.

Je hebt trouwens ook hier in de buurt een soort cursus van start to run, waarbij je in een groep 5 keer gaat lopen, en op die manier even beginnetje maakt, schijnt ook wel goed te bevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Niet veel afgevallen, maar er wel slanker uit zien, dan heb je dus je vetpercentage verlaagd en spiermassa verhoogd.goed bezig :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik ook liever alleen ren. Bedankt voor de tips, ik denk dat ik ook zo ga beginnen, regelmatig lopen en zelf de verzwaring van het programma invoeren. Goede hardloopschoenen heb ik me in de sportzaak inderdaad al laten aanmeten, ik wist niet dat je ze bijvoorbeeld een maat te groot moest nemen!
Als je een smartphone hebt, kun je het heel makkelijk doen. Download gewoon een app als C25K (Couch to 5 Kilometers). Enige wat je hoeft te doen is de app opstarten en de stem volgen die je instructies geeft. Vind het persoonlijk erg prettig, je hoeft niet na te denken.

Je kunt je ook opgeven voor een starters clinic voor hardlopen als iRun: http://www.irun.nl/
Deze beginnen regelmatig, en hierbij ga je elke zaterdag lopen in groepsverband met begeleiding. Je leert de juiste looptechniek etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ga alleen hardlopen als je het echt leuk vind, anders houd je het niet vol.
Er zijn meer manieren om sportief bezig te zijn en gezonder te worden, je kunt ook gaan zwemmen, fietsen of in de sportschool bezig als jij dat leuk vind.
Kijk gewoon wat voor jou werkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoeging vanuit de reacties: rennen met Evy. Zelf geen ervaring mee, maar veel mensen vinden het prettig.
Weet niet precies waar je het vandaan haalt, maar moet wel te vinden zijn.

Toegevoegd na 10 uur:
Wat al veel scheelt met eten is te proberen zo min mogelijk sausjes te nemen, en bij het avondeten je bord als volgt samen te stellen: 1/2 groente, 1/4 eiwitbron (vlees, vis, etc), en 1/4 koolhydraatbron (aardappelen, rijst, pasta)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een andere app, waar ik veel mensen in mijn omgeving over hoor is Evy.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah die heb ik een keertje gedownload ja! Maar ik houd er niet van mijn telefoon mee te nemen als ik ren, en te luisteren naar de instructies die hij geeft. Bedankt voor je antwoord. Ik houd van rennen ja, ik houd het alleen (nog) niet vol!
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar zonder app of iets is het wel lastig te timen hoe lang je loopt.
In Belgie heeft het "start to run" programma met Evy Gruyaert veel succes bij beginnende lopers .
Je kan het hier downloaden : http://www.start-to-run.be/evy-gruyaert/