Wat is beter voor het lichaam, 1 keer lang hardlopen of meerdere keren kort hardlopen?

Ik loop 3 keer in de week 40 minuten hard. Soms doe ik dat aan 1 stuk (dus 40 minuten achter elkaar) en soms met tussenpauzes (bijvoorbeeld 10 minuten hard, 5 minuten rustig, 10 minuten hard, 5 minuten rustig en nog eens 10 minuten hard). Maar wat is nu beter voor het lichaam?

7 maanden geleden
TurfGraver
7 maanden geleden
Wat wil je bereiken?
Conditie, calorieën verbanden, ....?
Herbie
7 maanden geleden
Ik wil voornamelijk mijn conditie op pijl houden
TurfGraver
7 maanden geleden
Dan is lang achter elkaar beter.
paulus811
7 maanden geleden
Ik ben geen expert, maar heb begrepen dat als je loopt binnen een bepaalde bandbreedte van je hartslag je daarmee de beste resultaten haalt. Dus jezelf niet het snot voor de ogen lopen, maar ook niet te langzaam. Binnen de bandbreedte (staat wel ergens hoe je dat uitrekent en kunt zien met een hartslagmeter) bereik je optimaal resultaat.
Cryofiel
7 maanden geleden
@paulus811, ook dat ligt er toch aan wat je bedoelt met 'optimaal'?

Voor de een is 'optimaal' het stimuleren van de vetverbranding, voor de ander is het het verhogen van de hart-long-capaciteit, een derde wil zijn gemiddelde loopsnelheid verhogen, enzovoort.

Antwoorden (1)

Het beste is afwisselen. Lange runs op lage hartslag, intervaltraining, sprintjes. Niet elke keer hetzelfde rondje op hetzelfde tempo.

Voor het beste advies kun je naar een sportfysio of trainer gaan voor een persoonlijk schema.

Zoek ook eens op Zone 2 training, daar ben ik nu zelf mee begonnen. Zone 2 Training: Build Your Aerobic Capacity (trainingpeaks.com)

Hier lees je meer informatie over de verschillende soorten hardlooptrainingen: De bekendste type hardloop trainingen. - Run Trainer NL

7 maanden geleden
Herbie
7 maanden geleden
Bedankt voor de reactie