Wat zijn de beste wandelschoenen?

In de sportzaken is het aanbod erg groot,met veel
verschillende merken.De verkopers prijzen van alles aan,
terwijl ze zelf nog nooit een lange wandeltocht gelopen
hebben.
Ik heb ze nodig om tochten te lopen van 50k.m
Geen bergtochten.
Mijn gewicht is 85 k.g.
Prijs is niet zo belangrijk,ik wil de allerbeste.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb mij hetzelfde afgevraagd. Niet zozeer voor wandelen, maar vooral voor hardlopen. Ik wil eens proberen  --  *geen* schoenen te dragen! Zie mijn vraag hierover:
http://www.goeievraag.nl/vraag/barrevoets.38262
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de vierdaagse van nijmegen, was er ook zoon held
maar die heeft niet de finisch gehaald.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben ook niet van plan letterlijk barrevoets te gaan rondrennen. Er moet wel *iets* onder mijn voetzolen zitten. Zie mijn vraag.

Het beste antwoord

Ik loop op meindl (hoog model) (al eerder genoemd) en mephisto (laag model)
Een kennis die de vierdaagse loopt heeft ook de meindl. Let erop dat de schoen perfect moet passen, zowel in breedte als lengte maat.
Sokken moeten bij dit soort afstanden lopen ook naadloos zijn gemaakt.

De meindl hoge schoenen die ik heb hebben het voordeel absoluut waterdicht te zijn, ik houd ook in zware regen, door de sneeuw heen, en door (ondiepe) beekjes heen gewoon droge voeten. Ademen doen ze wel. Duur zijn ze ook trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste reinier.
De keus van mij is geworden meindl,omdat er een z.g
viber zool onder zit,deze gaan 2 keer zo lang mee als andere wandelschoenen,en wat jij al zegt,waterdicht.
Bedankt voor de bruikbare advies,en loop ze. M.v.G. pluseen.

Andere antwoorden (7)

Als je gewoon gaat wandelen over licht parkoer (Bospaden ed) kan je gewoon met simpele wandelschoenen aan de gang. Laat je niet gek maken met extra harde zolen ed, want die heb je echt pas nodig als je rotsen ed tegen gaat komen.

Als je vooral op asfalt en tegels loopt, kan je gewoon stevige goed ingelopen gympen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meindl en Lowa zijn beiden zeer goede merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is per persoon verschillend de één loopt op sportschoenen de ander op bergschoenen.
de schoenen moeten één zijn met je voeten zodat vrijving tot een minium wordt beperkt.
ook de onder grond waar je op gaat lopen is belandrijk
en of je makelijk zweetvoeten hebt is belangrijk bij de keuze
zorg ervoor dat je schoenen goed zijn ingelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan over wat voor terrein je gaat lopen. Geen bergen, maar wat dan wel? Verharde paden, onverharde paden, wat ruwer terrein, cross-country?

Voor verschillend terrein heb je verschillende typen wandelschoenen. Het is niet zo dat de hoogste/zwaarste categorie altijd wel goed is, zo zullen klasse D schoenen erg oncomfortabel zijn voor lange tochten over vlak terrein, omdat ze (wat bij bergbeklimmen wel zo veilig is) heel onflexibel zijn.

Zelf gebruik ik voor lange tochten binnen Nederland over verharde en onverharde paden schoenen van klasse A/B uit de ANWB-winkel, en dat naar grote tevredenheid. Met alle sneeuw/ijs van de afgelopen tijd heb ik er in het dagelijks leven overigens ook veel plezier van.

Voor buitenlandse cross-countrytochten (bijvoorbeeld in West-Ierland) gebruik ik wat zwaardere klasse-B-schoenen, maar mijn meest recente paar is al zo oud dat je niet veel zou hebben aan merkdetails, waarvoor ik de schoenen in kwestie sowieso even op zou moeten graven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal eens met SuzyQ maar wel met de volgende toevoegingen:
1. PASSEN!!! Trek echt wat tijd ervoor uit om bij een buitensportspeciaalzaak verschillende merken en typen schoenen te passen. De meesten hebben ook 'parcoursbanen' in de zaak zodat je kunt voelen hoe ze zitten als je een heuvel op loopt of bv over keitjes. Doe dit echter niet 's morgens vroeg maar bij voorkeur na een stukje lopen.

2. Bij wandelschoenen is kleur niet belangrijk, let daar zeker niet op. Zit een schoen lekker en hebben ze meerdere kleuren... dan mag je natuurlijk best een mooie nemen. (klinkt misschien als onzinnig maar ik heb er zoveel stuk zien gaan omdat ze verkeerde schoenen hadden omdat ze alleen voor kleur gingen.

3. Als het even kan en je hebt geen haast, ga dan twee keer passen ipv 1 keer.

4. Besteed ook zeker aandacht aan de keuze van je sokken. Heb zelf zeer veel wandelervaring en zeker bij langere tochten is een goede sok heel belangrijk. Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met Falke of New Balance sokken, ANWB sokken geven mij echter altijd blaren. OK, Falke sokken zijn best duur maar ik heb 2 paar sokken die ik al jaren heb en waar duizenden kilometers in zitten en ik draag ze nog steeds!!!

Succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goen punt! Blinde vlek van mij, denk ik, ik vind goed passen zo vanzelfsprekend dat het niet bij me was opgekomen het te noemen. Sokken zijn inderdaad ook erg belangrijk, en die van Falke zijn geweldig. Dat lijkt zoiets waarbij je geld uit de zak geklopt wordt (sokken zijn toch sokken?), maar het maakt écht een wereld van verschil. De ene sok is de ander niet, en speciale (bijvoorbeeld van Falke) hikingsokken maken dat je het lopen veel langer vol kan houden.
Ha, die Pluseen;

Ik heb zelf goede ervaringen met wandelschoenen van Columbia (bij Decathlon gekocht) en bergschoenen van Rucanor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop graag op werkschoenen. Vroeger waren die nogal zwaar omdat de neus en het vlak beschermd was met staal maar daar is tegenwoordig een kunststof voor. Ze zijn bestand tegen zuren, olie, water en vallend steen en Staatsbosbeheervee dat op je tenen gaat staan en wordt je door de bliksem getroffen dan is de kans op schade kleiner. Deze schoenen zijn evenwel niet bepaald flexibel. Het hangt natuurlijk van het terrein en het weer af. Als het warm is zijn harde zolen en dik leer taboe want voeten zetten op en dan zijn sandalen geschikter. Maar te zachte zolen loopt vermoeiend en na een paar honderd kilometer zit er meer zool op de weg dan onder de schoen. Neem ook een paar reservesokken mee en wat reinigingsdoekjes. Heerlijk. Badstof loopt het best. Fijn weefsel, vochtopnemend en stroever na wat zweten.