Hoe conditie op peil houden met hardlopen?

Ik ben nu bezig met een 10 km schema maar dan wil ik door mijn drukke studie even een half jaartje niet meer gaan hardlopen maar ik wil het wel blijven onderhouden zeg maar. Hoe vaak zou ik dan nog 10 km moeten lopen en moet ik ook nog veel interval doen?
Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Hallo,

Twee keer in de week serieus en gepland lopen is voldoende om je loopniveau op peil te houden, zegt onze loopcoach. Echt vooruitgang boek je pas (weer) als je drie of vier keer in de week gaat lopen. Tip is om wel afwisseling in je trainingen te houden. Je zou dit kunnen doen:
- één keer in de week een interval of Fartlek. Reken 10 minuten rustig inlopen, 5 minuten uitlopen, 30-40 minuten interval
- één keer in de week een duurloop. Begin met een kilometer of 6, gooi er elke week 10% in afstand of tijd bovenop. Elke eerste week van de maand ga je 20% terug en bouw je weer opnieuw op.
- Doe 3-5 keer per week oefeningen voor je rompstabiliteit. De plank is al een hele mooie, die je steeds langer kunt proberen te doen.

Als het even kan: laat iemand met verstand hiervan een persoonlijk 'onderhoudsschema' voor je maken.

Tenslotte: juist als je druk studeert is hardlopen een slimme actie. Het is een goede uitlaatklep. Nog belangrijker: hardlopen verbetert de doorbloeding van je hele lichaam. Ook je hersenen zijn uren na het hardlopen actiever dan bij stilzitten of passieve activiteit. Kortom: probeer of je drie keer per week hardlopen volhoudt: het helpt ook bij je studie! :-)

Veel succes,

Loopvuur