Welke kleding heb ik nodig om in de winter te hardlopen?

Ik wil gaan beginnen met hardlopen, maar aangezien het weer nu al koud wordt, de winter er aan komt en het regelmatig regent weet ik echt niet wat ik aan hardloopkleding moet kopen. Als ik op internet kijk dan zie ik dunne hardloop jacks, maar ook fleeces, ik weet niet wat het zijn en waar ik op moet letten. Iemand een idee?

Toegevoegd na 6 minuten:
daarnaast zie ik duurdere merkingen die de top zouden moeten zijn zoals 'North Face' en weer goedkopere merken zoals ADIDAS, NIKE, etc. is de één echt beter dan de ander?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het belangrijkste is dat je goede schoenen koopt, als je daar advies over wilt kun je het beste naar een harloopwinkel als runnersworld gaan.

Wat je qua kleding nodig hebt, is eigenijk heel persoonlijk. In het algemeen kun je zeggen dat het goed ademende kleding moet zijn omdat je het snel warm krijgt. Daarnaast is een lange broek en een hardloopshirt eigenlijk wel een must in de winter. Of je dan kiest voor een strakke hardloopbroek of een wijde sportbroek, een shirt met korte of lange mouwen, dat maakt niet direct uit. Kijk wat je comfortabel vindt zitten en waar je je goed in voelt.

Een jasje is makkelijk voor als het echt koud is en tijdens je cooling down. Fleece is lekker zacht en best warm, maar een hardloopjack is vaak ook winddicht, dus als je veel op winderige plekken loopt heb je dat meer nodig dan wanneer je in de bebouwing blijft.

Wel is een reflecterend hesje handig, want je zult meer in het donker gaan lopen. Tegenwoordig zie je ook steeds meer shirts en jasjes met deze eigenschappen. Dat zit ook fijner.

Tijdens het harlopen kom je er vanzelf achter wat je nog nodig hebt. Zoals ik aangaf het is persoonlijk. Ik loop 's zomers en 's winters in een lange wijde sportbroek en een shirtje zonder mouwen. Als het echt heeeel koud is, een shirt met lange mouwen of een los jasje (dat vaak al snel weer uit gaat). Terwijl mijn vriend 's winters vrij snel met handschoenen loopt in combinatie met een korte broek.
Dus ga lopen en je merkt het vanzelf!

Toegevoegd na 11 minuten:
Het merk maakt niet zoveel uit, het ligt eraan wat je prettig vind zitten. Ik heb een hele tijd een sportbroek gehad die bij de Bas vd Heijden vandaan kwam van 9 euro die gewoon perfect zat. Maar ik heb een duurdere sportbroek die ook heerlijk zit.
E
en merk als Northface heeft wel de naam Top te zijn, maar Nike en Asics ed hebben ook echt goede leuke kleding, zijn ook betaalbaar en om eerlijk te zijn zie ik meer sporters in die kleding dan in northface.

Net als met alles is het zo, goedkoop kan slechter zijn qua kwaliteit, maar het hoeft niet. Daarnaast moet je je ook afvragen welke toegevoegde waarde een shirt van 100 euro heeft tov eentje van 30 euro. Gouden stiksels?

Bedenk ook dat je net begint met hardlopen. Het heeft geen zin of een hele berg (dure) kleding te kopen als je nog niet zeker weet of je het echt wel leuk vindt of het kunt blijven doen.

Dus koop goede schoenen, trek een trainingsbroek en een t-shirt uit de kast en begin. De rest van de outfit komt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de eerste plaats: Als je gaat starten met hardlopen, koop dan niet gelijk dure merkkleding.
Een hardloopbroek is heerlijk, dat loopt echt stukken comfortabeler dan een joggingbroek: Je hebt geen last van zwabberende stof of naden. Maar zo'n hardloopbroek kun je goedkoop bij Scapino of de Bristol kopen.
Als je eenmaal een tijd hardloopt en het bevalt je, kun je altijd nog voor 'echte' merkkleding gaan.

Voor wat begtreft de winter: Als je hardloopt, heb je het eerder warm dan koud. Zelfs in de winter.
Het moet wel echt vriezen wil je het als hardloper koud krijgen. Houd het dus ten alle tijden luchtig.
Ikzelf loop 'swinters in een lange hardloopbroek, een shirt met korte mouwen, en daaroverheen een hardloopshirt met lange mouwen en een kraagje. Daar zit een rits op, die ik open kan doen als ik opgewarmd ben en het warmer krijg. Is het echt berenkoud dan zet ik er een muts bij op.

En als laatste: Zorg er wel voor dat je echte hardloopschoenen hebt. Ook hier geldt: Koop niet gelijk het duurste van het duurste. Ik heb mijn eerste paar bij de Bristol gekocht (Adidas) voor 45 euro en eigenlijk zijn dat, 3 jaar en 2 paar dure schoenen later,stiekem nog altijd mijn lievelingshardloopschoenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn, goed, nuchter antwoord. PLUS
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, alleen dat stuk over schoenen heb ik nog enige problemen mee.
Zo te horen heb je mazzel gehad, maar schoenen zijn heel belangrijk.
Je kunt een hoop blessures voorkomen door schoeisel te nemen dat echt op jouw loopstijl georienteerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, C4th. Dat ben ik met je eens en ik zal misschien geluk gehad hebben.
Wat ik echter nog wel eens zie gebeuren, is dat mensen starten met hardlopen en gelijk het duurste van het duurste aanschaffen. Na 2 maanden komen ze erachter dat hardlopen toch niet hun ding is, en daar zit je dan met je peperdure hardloopschoenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daar heb je wel gelijk in, maar 't blijft moelijk. Begin je met verkeerd schoeisel en krijg je problemen, dan zul je ook al snel geneigd zijn te constateren dat hardlopen ook niets voor je is. Voor de rest ben ik het compleet eens met je antwoord, heb je dus ook al geplust.
Als je voor jou gevoel goed en warm aangekleed bent, is het gewoon goed. Maak je niet te veel zorgen over het merk varieer een beetje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het buiten dan toch te koud hebt kan je er altijd nog een kledingstuk bij aan trekken

Toegevoegd na 1 minuut:
En merkkleding is echt niet nodig.