Hoe kan ik mezelf motiveren om te gaan hardlopen?

Ik wil graag gaan hardlopen omdat mijn conditie echt heel slecht is. De sportschool wordt hem niet.

Ik heb een goed schema gevonden wat me wel moet lukken en Ik heb tijd (lang leve zomervakantie).
Maar het lukt mij maar niet om 3x in de week te blijven hardlopen. Na 1 of 2 keer heb ik gwn echt geen zin meer.
Vaste tijden gaat echter niet lukken omdat mijn week er elke week anders uitziet.
Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

als je geen zin hebt dan gaat het echt niet lukken. Net als roken. stoppen met roken is het allergemakkelijkste wat er is. IEDEREEN kan het... Maar volhouden!! dat is het moeilijkste. We willen in alles wat we doen snel resultaat zien. Maar als je geen doel hebt bijv: een paar kg afvallen, kan je doen en checken met een weegschaal. Of een broek die dan opeens weer past... Maar in jouw geval zou je een stok achter de deur moeten hebben. Vraag jezelf eerst af wat nou precies het vervelendste is. Het omkleden en naar buiten gaan. Het weer wat je tegenhoudt.. of het feit dat je van jezelf MOET joggen. Verander dat woordje MOETEN nou eens heel simpel als ik GA Joggen. En ga alle stappen na. 1 voor 1 tot je buiten staat. dan ga je lopen. Neem een punt in gedachten. een plek waar je heen kan lopen. ( 5 km afstand ) loop met een heel rustig tempo en bouw dat op. Muziekje mee kn ook helpen. mp3 spelertje op. En dan nu het belangrijkste.... beloon jezelf als je je dag hebt gelopen. En 'straf' jezelf als je het niet gedaan hebt.

Een ander heel gemakkelijk voorbeeld. ( als je echt wilt) is tegen iemand ( ouders/ vrienden of wie dicht bij je staat.. zeggen. Ik ga elke dag lopen tot ( eind juli/ augustus) Ook al is het 1 km. Als ik het niet doe, krijg jij 20 euro....

En het dan ook echt op papier zetten.. dan gaat 'geen zin'' niet heel snel op.

Het is niet makkelijk. maar je kan het.. zeg dat ook tegen jezelf. en vermijd het woordje MOETEN... Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ruitje ingooien bij de winkel?

Nee, even serieus. Gewoon doorgaan, zodra ja merkt dat het werkt vind je wel net genoeg motivatie om door te gaan. Ook helpt het om door het dorp te hardlopen ofzo, om al die mensen naar je te zien kijken. Meestal zie je ze denken van: woow die is sportief en met een beetje geluk zijn er mensen die je toejuichen, dat werkt natuurlijk altijd. Nadeel is wel dat als je in een stad woont ze je uitfluiten en dat is minder motiverend. Door de natuur hardlopen is natuurlijk nog beter en dan hou je pauze op een bankje en ga je even rustig om je heen kijken. Heerlijk buitengevoel en het geeft je kracht om door te gaan.

Heel veel succes met het hardlopen, ik zit er zelf ook al een tijdje aan te denken om te gaan hardlopen maar erg veel zin heb ik er ook niet in :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je iemand anders motiveren om mee te doen. Met zn tweeen is het gezelliger en als je dan iedere keer weer afspreekt wanneer jullie weer gaan lopen...kan je er niet zo makkelijk onderuit als die ander in outfit voor je neus staat.
Als je niemand weet...hang een briefje bij de supermarkt...
wie vinden het ook leuk om mee hard te lopen 2x per week...
Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen is 2 keer per week echt wel genoeg (en loop niet gelijk te hard van stapel, want je hebt zo een blessure). Als je dat vol houdt zou je eens bij een vereniging in de buurt kunnen informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezelf motiveren is inderdaad heel moeilijk, maar zoals eerder opgemerkt is het veel gemakkelijker als je samen gaat. Daarvoor hoef je niet eens bij elkaar in de buurt te wonen en echt samen te lopen. Ik heb vorig jaar met een groep meiden een 'online hardloopgroep' gestart. In eerste instantie per e-mail (steeds mailen als je gelopen had of als je het steeds maar uitstelt) maar sinds een tijdje hebben we een 'verstopte' facebook pagina (alleen zichtbaar voor leden) waar we berichtjes posten. Als je eens rond mailt zul je vast wel iemand blijken te kennen die ook graag wil lopen! En diegene kent weer iemand etc etc.
Bij mij werkt dit echt goed!!
Succes!