Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er schema's voor spieren- en bottenversterkende oefeningen?

Ik loop 3 keer in de week 40 minuten hard op een loopband. Ik heb deze 40 minuten enkele jaren geleden opgebouwd met een hardloopschema van 20 weken. Ik doe dit om de conditie op pijl te houden.
Voor een goede gezondheid wordt geadviseerd om naast deze cardio oefening ook spieren- en bottenversterkende oefeningen te doen. Weet iemand of er een soortgelijk schema voor spieren- en bottenversterkende oefeningen op een fitnesstoestel bestaat? Dus dat je in een aantal weken naar een bepaald punt toe werkt en dat dan op pijl houdt.

5 maanden geleden
528
tinus1969
5 maanden geleden
Wie heeft jou die spier/botversterkende oefeningen geadviseerd en waarom?
Herbie
5 maanden geleden
Niemand heeft mij die oefeningen geadviseerd maar dat zijn de nieuwe beweegrichtlijnen sinds 2017.
Ritsuka
5 maanden geleden
Ik ben zelf hiervoor naar een sportfysiotherapeut gegaan, die gaf mij oefeningen op maat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Over een fitnesstoestel weet ik niets. Voor de oefeningen die jij wilt is buiten sporten het beste. Je hebt te maken met verschillend weer en de weerstand ligt veel hoger dan binnen zonder weersinvloeden. Bij een stevige tegenwind moet je lichaam hard werken en verstevigt dit je spieren en botten alsmede je conditie. Na de tegenwind lekker ook een stuk wind mee waar je zult merken dat je dan makkelijker en harder gaat lopen wat ook weer effect heeft op je conditie. Ondertussen zijn je spieren lekker opgewarmd en kun je lekker zo relaxed mogelijk je route van die dag voltooien, lekker uitgewaaid. Die nuttige wisselduur mis je m.i. op een loopband, binnen waar je tempo te veel monotoon is. Het is wel aan te bevelen met koud weer een lange tight of trainingsbroek aan te doen om de kans op spierblessures te verkleinen. Vooral de eerste minuten dan ook zo rustig mogelijk te beginnen om de spieren wat op te warmen of een heel goede warming-up te houden.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding