wat doen tegen steken in zij tijdens hardlopen?

ik heb tijdens het hardlopen vaak last van steken in mijn zij.

ik heb alles al geprobeerd, 3 uur van tevoren niet eten, een goede warming up, in duimen knijpen, rustig opbouwen.

als ik even stop is het wel weg maar als ik daarna weer begin komt het snel weer terug. heeft iemand tips? ik heb hier al zo'n 3 maanden last van

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

de belangerijkste tip is doorzetten, blijf hardlopen, in het begin zal je nog steeds steken in je zij hebben maar na een tijdje verdwijnen ze. Probeer ook niet te vertrekken met de gedachte " oei, straks krijg ik steken in mijn zij" maar denk aan iets anders of loop met muziek. En ook als je tijdens het lopen op de pijnlijke plaats drukt en denkt aan de finish in plaats van de pijn dan gaat het ook weg ( soort van placebo effect maar het werkt :) !!) succes en veel loopplezier!

De sleutel bij het voorkómen van steken in de zij tijdens het hardlopen is een constante gecontroleerde ademhaling. Doe ook altijd een goede warming-up om je lichaam voor te bereiden op de aanstaande hardloop. Denk hierbij aan een klein stukje joggen en rekoefeningen voor de benen, romp en armen. Er zijn een paar eenvoudige ademhalingstechnieken om steken die toch optreden te verhelpen: Heb je steken in je rechterzij? Adem dan uit op het moment dat je linkervoet op de grond komt. Heb je de steken links, adem dan rustig uit op het moment dat je rechtervoet op de grond komt. Deze methode is nooit wetenschappelijk bewezen, maar veel lopers zweren erbij. Een andere techniek is om bij steken in de zij diep en constant adem te halen, waardoor het middenrif naar beneden wordt gedrukt en alle lucht die eronder gevangen zit kan ontsnappen. Helpen bovenstaande trucs niet: neem dan een diepe snelle ademteug, hou deze enkele seconden vast, en probeer vervolgens zoveel mogelijk lucht door je mond uit te ademen.

Bronnen:
www.runners-high.nl/steken-in-de-zij-zo-vo...

Het kan zijn dat je niet genoeg water hebt gedronken of teveel vocht verliest. Je kunt een keer proberen een flesje of bidon met water mee te nemen. Een beetje drinken tijdens hardlopen. Als het goed is heb je er hierna geen last meer van.

nog 1 tip om bij de rest te toevoegen. op het moment dat je een steek krijgt probeer dan even te stoppen en die kant te rekken(arm van die zijde omhoog en die kant oprekken). deze tip werkt bij mij erg goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100