Is het slecht om 2/3 keer op een dag te gaan hardlopen?

Dit dan ongeveer 10 minuten (circa 1,5 km) per keer, duurloop.
Dit dan 4 dagen per week.

Is dit slecht? Zo ja, waarom?
Of is dit goed? Zo ja, waarom?

Mijn doelen zijn vetverbranding en uithoudingsvermogen. Vetverbranding is nu nog niet aan de orde maar wil dus uithoudingsvermogen verhogen en ik heb vaker per dag de zin om die tijden te gaan hardlopen.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik ben nu op een punt dat ik 10 minuten kan halen, dit is voor mij nog in een opbouwende fase. Ik ben dus al een tijdje bezig, maar heb na een paar uur alweer zin om te hardlopen (ook geen pijn of iets dergelijks).
Dan dus de vraag; is 2/3x per dag, verspreid over de dag dus, schadelijk?

Toegevoegd na 1 dag:
En wat als je 20 minuten hardloopt, 5 minuten loopt en dan weer 5/10 minuten hardloopt?
Is dat dan wel goed? (Dan maakt het even niet uit met welk doel je weer gaat hardlopen, maar of het goed (of heel slecht) is)

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt denk ik beter gewoon 1x per dag doen, en dan eerst 2-3 in de week om te beginnen. Dat is wat effectiever voor je conditie denk ik dan 3x 10 minuten. Het kan op zich geen kwaad om meerdere keren kleine stukjes te doen, maar dat heeft niet zoveel effect denk ik. Dus voor je conditie kun je beter langere stukken lopen, en dan beginnen met 2 of 3x in de week, later kun je eventueel meer als je wilt, maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld erbij te gaan fietsen of zwemmen. Ook goed voor je conditie, en de afwisseling is goed voor je spieren. Voor vetverbranding is krachttraining effectiever (2-3x in de week). Meer spieren = meer vetverbranding in rust. Hierbij is het wel belangrijk dat je genoeg eet, en redelijk gezond. Natuurlijk mag je ook wel koekjes en dergelijke, de suikers zijn juist goed voor de energie tijdens het sporten. Toegevoegd na 19 minuten: Eigenlijk maakt het helemaal niet zoveel uit. Ik heb wel geplaatst wat het meest effectief is voor training, maar het gaat er natuurlijk om wat jij het leukste vind. Begin er gewoon mee, kijk hoe het voor jou voelt en of jij het leuk vind. En ga er dan gewoon lekker mee door. Je bent actief bezig, dat is altijd goed. Als je daarnaast zorgt dat je lekker en genoeg erbij eet, dan zit je goed in je vel. Voor een beetje een idee hoeveel energie je nodig hebt, kun je hier kijken: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Eerste getal is wat je minstens nodig hebt elke dag, 2de getal kun je berekenen met de schuifjes, en is hoeveel energie je nodig hebt voor die activiteiten. Toegevoegd na 51 minuten: Als je na een tijdje alweerzin hebt om te hardlopen, dan zijn dit vooral de endorfines doe je voelt denk ik. De vorige keer lopen voelde lekker, en dan wil je weer. Als er een paar uur rust tussen heeft gezeten, kun je volgens mij best weer gaan. Luister gewoon naar je lichaam, als je merkt dat je erg moe word, of veel spierpijn krijgt de dag daarna, dan ben je blijkbaar te veel bezig. Toegevoegd na 1 dag: 20 minuten hardlopen, 5 minuten wandelen als rust en daarna nog eens 5/10 minuten lopen is prima hoor, zo kun je iets meer je conditie opbouwen. Relax, het komt niet allemaal zo precies hoor. Als je weet hoe je naar je lichaam moet luisteren en rust neemt wanneer nodig, komt het wel goed.

Slecht kun je het niet noemen maar het is niet goed als je je conditie wilt opbouwen. Aan de andere kant zou het kunnen zijn dat je te vaak loopt en dat is wel slecht voor je pezen etc. Beter is het om 3/4x per week 20-30 min te lopen en niet zoveel dagen achter elkaar. Je krijgt echt blessures met wat jij wil. " 1 keer per week trainen is absoluut het minimum. Als je je conditie wilt opbouwen, loop dan liever 3 tot 4 keer per week zo’n 20 tot 30 minuten. Train daarbij om de dag. Je pezen en spieren hebben dan een rustdag, waardoor je minder risico loopt op een blessure. Train je vaker? Zorg dan voor variatie. Wissel ook een zware training af met een lichte hersteltraining. Bouw daarbij voldoende rust in tijdens je training. Luister naar je lichaam en ga niet altijd tot het uiterste." De beste tips vind je hier: http://www.voorkomblessures.nl/hardlopen/opbouwen-hardlopen Toegevoegd na 33 minuten: Heel veel blessures beginnen plotseling, daar heb je geen pijn nodig van tevoren (lees eens wat over een achillespeesscheur). Toegevoegd na 1 dag: Na je aanvulling: dat is prima, dat is onderdeel van je training en als je zo'n trainingsprogramma op je mp3 neemt zul je ook een soort van systeem krijgen met zoveel min hardlopen en zoveel minuten wandelen. Ik raad je toch zo'n Evy http://rennenmetevy.nl/ aan of een andere stem.

nee, het is niet schadelijk maar je moet wel naar je eigen lichaam luisteren dus als je merkt dat je lichaam het niet vol houdt moet je stoppen maar als je lichaam er tegen kan kun je het gewoon doen wel zal ik oppassen met hete dagen.(op hete dagen is het beter om het of niet of maar 1keer te doen)

Het is zeer slecht voor je knieën je knieën verslijten dan heel erg en krijgt op een duur last van

Ten eerste: je bent goed bezig Ytje, met lekker toewerken naar een wat gezondere leefstijl. Belangrijk punt is dat je het goed volhoudt omdat het in je dag te passen is en je het leuk vind... of steeds leuker gaat vinden. Daardoor ga je steeds verder vooruit. 3x daags tien minuten lopen is niet slecht, maar levert je ook niet het meeste trainingseffect. Tips die je verder helpen: - ga lopen met een opbouwprogramma zoals www.rennenmetevy.nl De muziek werkt motiverend, je bent steeds 20-30 minuten bezig. Het is een loop/ren-programma: je begint met korte blokjes rennen afgewisseld met langere blokjes wandelen. Naarmate je vordert, wordt het net andersom. - Je vetverbranding: daar schakelt je lichaam pas naar over op lagere inspanningen van meer dan 45 minuten: eerder bij goed doorwandelen dan bij rennen. Je verbrandt natuurlijk wel lekker veel calorieën met hardlopen. - Hou rust tussendoor: je spieren wennen binnen een week of zes wel. Maar je pezen en gewrichten hebben daar véél meer tijd voor nodig. Grappig genoeg bouw je je conditie dus op door ook je rust te nemen! Op je niet-hardlopendag kun je natuurlijk wel andere dingen doen: wandelen, fietsen, zwemmen. Toevallig ook nog eens goed voor je vetverbranding als je dat langer dan 45 minuten doet. - Koop een (goedkope) hartslagmeter. Je ziet dan beter wat welke inspanning met je doet, of je in je vetverbrandingszone of anders zit. Veel hartslagmeters laten je ook zien hoeveel calorieën je verbruikt met sporten: voor mij was dat heel motiverend. - De fout die ikzelf het eerste jaar maakte was overschatten hoeveel calorieën ik had weggesport en onderschatten hoeveel ik snackte na het hardlopen. Dus eigenlijk na afloop een chocomel en appelpunt met slagroom eten, terwijl ik gesport had voor twee bananen :-) Op mijn blog loopvuur.tumblr.com vind je meer tips voor mensen die houden van hardlopen. Succes! Toegevoegd na 1 uur: Ytje, je hebt gelijk: vetverbranding start inderdaad na een minuut of 15-20, als hulpmotor naast je normale verbranding. De 45-minuten inspanning/sporten is wat veel experts aanhouden om ook echt profijt te trekken van die vetverbranding. Met 20 minuten sporten zet je net je vetverbranding aan en sluit je die weer heel fluks af, anders.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100