hoe hoog mag je hartslag zijn tijdens inspanning (sport)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

er zijn verschillende wetenschappelijke methoden om je maximale hartslag uit te rekenen: 220-leeftijd is de meest gebruikt maar niet altijd te vertrouwen, ik ben zelf 22 en met hardlopen haal ik wel een hartslag van 215... dus het zegt niet over iedereen de maximale waarde. Elke activiteit en sport kent een eigen maximale hartfrequentie Hfmax bij: Percentage van het maximum Loopband met helling 100% Loopband horizontaal 95-98% Steppen 97% Fietsergometer 90-95% Zwemmen 85% Arm-ergometer 65-70%

Bronnen:
http://74.125.155.132/scholar?q=cache:v0BI...

Op het moment dat je niet aan het sporten bent (in rust) klopt je hart ongeveer 60 tot 80 keer per minuut. Naarmate je harde traint, pompt het hart sneller bloed rond, omdat de spieren meer zuurstof eisen. De hoogst haalbare hartslag wordt de maximale hartslag genoemd. Deze maximale hartslag neemt af naarmate je ouder wordt, per decennium gemiddeld met tien slagen per minuut. Training heeft daar geen invloed op. Op je 20e is je maximale hartslag ongeveer 200 slagen per minuut, op je zeventigste ongeveer 160 slagen (uiteraard zijn er individuele verschillen). Intensief trainen begint bij een hartslag van 60 procent van je maximale hartslag. Wedstrijdsporter trainen vaak met een intensiteit van 80 tot 90 procent van hun maximale hartslag. Met het oog op de gezondheid is het niet nodig verder te gaan dan 80%. Er is een formule om snel je maximale hartslag te bepalen: 220 - leeftijd = maximale hartslag.

Bronnen:
www.healthylives.nl

In deze link zie kan je invullen hoe hoog je rust-hartslag is en je maximale hartslag (220 -/- je leeftijd). Op basis van die gegevens zie je in een tabel je maximale hartslag bij diverse soorten training.

Bronnen:
http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/hrzones.php

de eerder genoemde formule is niet zo nauwkeurig. Er is een nieuwe formule ontwikkelt die je maximale hartslag beter benadert. Zie bron….

Bronnen:
http://www.optimaalsporten.nl/thuis-fitnes...

De regel om de maximale hartslag te bepalen “maximale hartslag = 220 - leeftijd” geeft aan dat de maximale hartslag daalt met het ouder worden. Dit geldt alleen voor de gemiddelde maximale hartslag van grote groepen van mensen met dezelfde leeftijd. Een grote groep bestaande uit bijvoorbeeld 3000 mensen van 30 jaar zullen over 10 jaar, als groep, een gemiddelde maximale hartslag hebben die 10 slagen per minuut lager ligt dan nu. Nu is de gemiddelde maximale hartslag van de groep 220 - 30 =190. Over 10 jaar zal dat 220 - 40 = 180 zijn. Individuen uit deze groep kunnen echter over 10 jaar nog steeds dezelfde maximale hartslag als nu kunnen hebben. Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is dat sporters gedurende langere tijd (bijvoorbeeld 30 jaar) dezelfde maximale hartslag houden. Hierin blijkt de mate van training een grote rol te spelen. Hoe meer en intensiever de training is en blijft in de loop der tijd, des te minder daalt de maximale hartslag.