Waar kun je deze wandeling maken?

Ik sta op een plek op aarde. Vanaf die plek loop ik 100 km recht naar het zuiden. Daarna loop ik 100 km recht naar het oosten. Vervolgens loop ik 100 km recht naar het noorden.

Na deze wandeling van in totaal 300 km blijk ik precies op het punt te staan vanwaar ik was vertrokken.

Van welk punt ben ik vertrokken?

Voor het gemak beschouwen we de aarde als een perfecte bol die volledig is geasfalteerd. De magnetische polen vallen samen met de geografische polen.

Graag een volledige oplossing.

En je loopt alleen over het aardoppervlak. Geen tunnels, geen hoogspringen, geen levitatie.

Toevoeging n.a.v. een antwoord:
We houden geen rekening met de draaiïng van de aarde. Je loopt echt 100 km over (ten opzichte van) het aardoppervlak.

Eerste tip:
De Noordpool is al genoemd. Dat is inderdaad een oplossing. Het is echter niet de *enige* oplossing. Dat is wat ik bedoelde toen ik schreef dat ik graag een *volledige* oplossing zou willen zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertrekken we van de noordpool???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan. Dat antwoord is goed, maar niet volledig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk! Ik voeg steeds meer tips toe aan het einde van mijn vraag, tot iemand de *volledige* oplossing heeft gevonden. jelle is al een eind op weg.

Het beste antwoord

Je kan hetzelfde trucje op de zuidpool doen, maar net iets anders:

Je begint zo ver van de zuid pool dat zodra je 100km naar het zuiden gelopen bent, de omtrek van de aarde op dat punt 100 km is. Dan loop je dus 100km naar het oosten, en 100 km terug naar het noorden om op je beginpunt uit te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

de noordpool

Toegevoegd op 26-06-2009 00:17:13
De zijwaartse beweging maakt niets uit als je vanaf de noordpool vertrekt. Je kunt in theorie zelfs 1000 km naar het oosten lopen en dan naar 100 naar het noorden. je komt daar dan toch weer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vertrekpunt is de noordpool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vertrekpunt was de noordpool.
je zou denken het kan alleen als ik een driehoek loop tenzij de aarde met je meedraait. 100 km loop je in meer dan 6 uur als je doorloopt, dus draait de aarde mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de vraag aangepast - het is niet de bedoeling dat je rekening houdt met de draaiïng van de aarde. Je legt de afstand af OVER (dus: ten opzichte van) het aardoppervlak.
Dat is dan dus de noordpool.
Ik weet niet wat je met volledige oplossing bedoelt. Volgens mij kan ik niet vollediger zijn dan dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, je bent bijzonder onvolledig.
Ergens (maakt niet uit waar) op de lijn noord/zuidpool.
Je loopt vervolgens richting 't midden van de aarde of je loopt richting de ruimte. Dan naar 't oosten: dat heeft geen zin - want je bent al in 't uiterste oosten als je je op de lijn noord/zuidpool begeeft.
En dan loop je weer terug.

Toegevoegd op 26-06-2009 00:30:45
Edit:
Andere poging: de aarde is gekrompen naar een bol met een diameter van 400/pi km.

Toegevoegd op 26-06-2009 00:39:39
Edit:
Als 't niet 't antwoord van magicegidius is, dan wellicht een wandeling op een ijsschots?

Toegevoegd op 26-06-2009 00:47:47
Edit:
Mag 't ook op een hometrainer zijn, die wandelingen?
Dan kan 't vanaf elk punt vanaf Aarde. (Alleen ff steeds de hometrainer de juiste kant op zetten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt alleen over het aardoppervlak. Dus geen tunnels, geen ruimtevaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nav je edit:
Nee, de aarde heeft haar huidige afmetingen behouden - 't is nu een perfecte, geasfalteerde bol met een omtrek van 40 Mm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nav edit+18:
Een ijsschots op een geasfalteerde bol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met wielen eronder... En wind die verscheidene kanten uit waait. Ok, laat maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nav edit+26:
LOL - waren je borrelnootjes gevuld met Originaliteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm:
En ook niet de ergosfeer van een voorbijvliegend snelroterend zwart gat.
Ha, die Rotaluclac;

Het zou in de tuin van het bisschoppelijk paleis in Madrid kunnen zijn; mijn knechten doen deze oefening geregeld bij wijze van conditietraining. Althans, zulks is mij toevertrouwd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het met uitleg. Als je recht richting het zuiden loopt dan zou je als je na die 100km doorloopt ook precies op het zuiden uitkomen, als je daarna meteen weer recht richting het noorden loopt kom je dus op je begin punt weer uit, dan mag duidelijk zijn.
Dan ga je er ook nog een beweging richting het oosten bij maken. Na 100 km richting het zuiden vervolgens naar het oosten, je blijft dat op dezelfde breedteligging, als je vervolgens naar het noorden loopt betekent dat dat je ook weer op de noordpool uitkomt, desnoods loop je een paar rondjes om de aarde, als je richting het noorden loopt kom je hoe dat ook in het noorden uit.
Voor mezelf lijkt het prima te zijn uitgelegd, maargoed dat zullen we wel zien aan de reacties =P.
Wel moeilijk uit te leggen.
Fijne nacht;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledige antwoord moet dan denk ik zijn:

De geografische noordpool van de aarde.

Toegevoegd op 26-06-2009 04:35:05
Of nog preciezer:

Breedtegraad: 0° NB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam niet verder dan de Noordpool. Maar je doet deze wandeling natuurlijk in je hoofd.