Als er volle maan is...

Mensen in mijn omgeving zeggen als er een volle maan is dat het dan een koude nacht is/komt , is dat waar of niet en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

Deze uitspraak is verward met de uitspraak' ' een Blauwe lucht geeft een koude nacht' met Blauwe lucht word er bedoeld dat er geen tot weinig wolken zijn, je kan de maan meestal zien als er geen wolken zijn, volle maan licht meestal aan de hoek dat de zon staan tegenover de aarde en de maan, het deel dat verlicht word kunnen we uiteraard zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Staan = staat met meerdere foutjes, het is laat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danke

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het gerelaterd is aan de helderheid van de lucht. Geen wolken, dan is het snachts kouder (en zie je de maan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet waar. Koud of warm heeft niets met volle man te maken. Wel als het helder is, dan wordt meer warmte uitgestraald. Als het bewolkt is, werkt de bewolking als een deken, en houdt de warmte enigzins vast.
jc54
13 jaar geleden
citaat van de link hieronder:

"Een verband tussen de Volle Maan en het weer is nooit gevonden. Het gaat om een bakerpraatje, een urban legend. Maar waarom geloven zoveel mensen er in? Dat heeft in het geval van Volle Maan waarschijnlijk te maken met het feit dat die Volle Maan - als ze zichtbaar is - altijd heel opvallend aan de hemel pronkt. De Volle Maan is de hele nacht zichtbaar. Dat in tegenstelling met bijvoorbeeld een Eerste Kwartier, dat enkel maar ' s avonds kan gezien worden. Nieuwe Maan is al helemaal niet zichtbaar.

Bovendien is het begrip "Volle Maan" heel rekbaar. Enkele dagen voor en na Volle Maan zien de meeste mensen nog altijd een ronde schijf. Tenslotte maken we een redeneringsfout. We zien een Volle Maan en we zeggen: "Aha, het wordt goed weer". Terwijl het net andersom is: omdat het goed weer is, kunnen we een Volle Maan zien.

Heeft de Volle Maan dan echt geen invloed op het weer? Met satellieten heeft men aangetoond dat bij Volle Maan de aarde wel degelijk opwarmt... maar het gaat om een heel kleine temperatuurverhoging. Bij Volle Maan zou het gemiddeld 0,02 graden warmer zijn. En dat is echt wel héél weinig, niet meetbaar met gewone aardse thermometers."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt vooral in de wintermaanden.
Oosterwind of NO wind geeft in de Winter zonnige maar koude dagen en nachten.( met klare maan)
Wind uit het Westen is zachter en geeft vaak bewolking : de bewolking beschermt ons voor grote kou.
Maar of het nu een volle maan is of een klein maansikkeltje heeft er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik geen oog dicht en ben ik klaar wakker.

Ook bevallen er veel meer vrouwen met volle maan.