Wat is de zin/onzin van rekken en strekken voor het sporten? Heeft een warming-up uberhaubt wel zin?

De meeste trainers laten hun spelers een warming-up doorlopen, met daarbij de nodige rek en strek oefeningen.

Wat is eigenlijk de zin/onzin van een warming-up met rek en strek oefeningen. Een warming-up voorkomt namelijk geen blessures, spierpijn en what so ever. Het enige voordeel van een warming-up is dat je geconcentreerde begint aan een training of wedstrijd.

Wetenschappelijk is er namelijk geen bewijs dat een degelijke warming-up met rek en strek oefeningen blessures voorkomt.

Vandaar de vraag: Wat is de zin/onzin van een warming-up met rek en strek oefeningen. Graag onderbouwd met wetenschappelijke artikelen, niet met Wikipedia pagina's! Want op wikipedia pagina's kan iedereen zijn eigen visie van de waarheid op kwijt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Zit wat in. Een luipaard die in de struiken ligt om een gazelle te besluipen, begint aan een gigantische sprint zonder eerst een warming-up te doen. Nadat hij de gazelle heeft gevangen en gedood, doet hij geen cooling-down, en geen rek- en strekoefeningen. Zou zo'n luipaard spierpijn hebben, maar hebben wij daar gewoon geen weet van?

Antwoorden (3)

Rekken en strekken hebben zeker zin!

''De huidige inzichten in de inspanningsfysiologie gaan er van uit dat pezen en spieren vatbaarder kunnen zijn voor blessures als ze minder flexibel zijn. Rekoefeningen kunnen je spieren de elasticiteit geven die je nodig hebt om soepel te bewegen. Rekoefeningen behoren daarom (naast inloop-, zwaai- en draaioefeningen) een vast onderdeel te zijn van zowel de warming-up als de cooling-down.''

Meer info over het nut van rekken en strekken, vind je hier:
http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php?chapter=Tri-FAQ&path=Medisch&sub=Preventie&ID=rekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappelijk is bewezen dat het rekken en strekken voor het sporten niet minder blessures oplevert. De meeste sporters geloven er echter wel in. Dat kan ook een gunstig effect opleveren. Misschien vergroot het samen rekken en strekken het plezier in de sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rek- en strek oefeningen zijn sowieso goed, omdat je sneller bent als je spieren soepel zijn en je je ook beter voelt in de sport die je beoefent