Voetbal heeft heel veel regels! Hoe is het mogelijk dat clubs in de eredivisie niet allemaal dezelfde afmetingen hebben?

Tegenstanders van excelsior hebben het vaak moeilijk door het kleine veld!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Instantie Breedte Lengte
FIFA (algemeen) 45 - 75 m 90 - 120 m
FIFA (internationaal) 64 - 75 m 100 - 110 m
UEFA (CL-groepswedstrijden)[1] 68 m 105 m
KNVB (algemeen) 64 - 69 m 100 - 105 m
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De afmetingen kunnen niet zomaar veranderd en gestandariseerd worden, omdat dit voor sommige clubs, met een oud stadion, gewoon niet gerealiseerd kan worden. Een groter veld past dan gewoon niet in het stadion. Pas bij een nieuw stadion zou het dan aangepast kunnen worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat daar nog geen vastliggende regels voor zijn.
In het begin van het voetbal werd elk veldje dat vrij was daarvoor gebruikt. Zelfs als er her en der een boompje stond.
Imiddels zijn er maten opgesteld (door de FIFA) die de voorkeur hebben, maar het duurt even voor alle velden deze maat hebben.
Je sloopt en herbouwt niet alleen hiervoor een stadion.

Elk nieuw stadion krijgt deze afmetingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De FIFA heeft juist deze afmetingen geeist.

"De keuze van promovendus Excelsior om vanaf dit seizoen op kunstgras te voetballen heeft gevolgen voor de afmetingen van het veld.

Het veld gaat er in de breedte 5 meter op achteruit naar de minimaal vereiste 64 meter. De lengte wordt 100 meter en dat is 2 meter korter dan in het verleden. Excelsior kiest voor kunstgras omdat het de vereiste veldverwarming niet wil aanleggen.
"
Simon Kelder legt uit dat de FIFA een kunstgrasveld slechts goedkeurt als het veld van minimale of maximale omvang is.
Als we voor de maximale afmetingen hadden gekozen zou de zijlijn ongeveer op de parkeerplaats van het stadion hebben gelegen”, vertelt de directeur aan RTV Rijnmond.
Vandaar dat het de minimale afmeting is geworden.”

http://www.nusport.nl/voetbal/2293560/excelsior-verkleint-veld-wegens-kunstgras.html