Waar gaat het water van openlucht zwembaden aan het einde van de zomer naar toe?

Het zwembad bij ons in het dorp sluit komende week haar deuren weer.
Ik kan me niet voorstellen dat ze het water de hele winter in de zwembaden laten liggen, want bij hevige vorst krijg je dan behoorlijke schade aan het zwembad. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze het water in grote tanks opslaan, dus ergens vermoed ik dat ze het "weggooien"...

Klopt dat en zo ja: lozen ze dat op het riool?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

Zwembadwater moet juist in het riool worden geloosd omdat dit later weer gereinigd wordt. Zwembadwater mag zeker niet in de bodem komen.

Elk zwembad ververst het water ook tijdens het seizoen en in de winter worden de baden leeggepomt om vorstschade te voorkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meeste grote zwembaden zullen trouwens dit reinigen vooral doen door het water te filteren en chemicaliën te gebruiken. Het toegevoegde chloor wordt namelijk afgebroken en verliest zijn werking. Maar je kunt niet chloor blijven toevoegen, op een gegeven moment wordt de PH te laag (of te hoog). Door voortdurend basen en zuren toe te voegen kan je de kwaliteit van het water binnen specifieke waarden houden, maar op een gegeven moment moet het wel vervangen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik geloof wel dat zo'n zwembad aparte afspraken maakt over het lozen, zodat niet in één keer al het water in het riool terecht komt. Voor de kwaliteit maakt het niet uit, maar er komt dan wel in één keer veel water het riool in. Ik zal dit eens navragen bij de gemeente. Als ik een antwoord krijg laat ik het je weten.

Toegevoegd na 1 dag:
Het zwembad in onze gemeente reageert hiermee:

"Geachte SOM,

Het zwembad wordt aan het begin van het seizoen gevuld met water. Dit water lozen we inderdaad aan het einde van het seizoen op de riolering. In de tussentijd houden we het water schoon door het rond te pompen door filters. Dit is een continue proces. De bodem van het zwembad reinigen we met een onderwater stofzuiger. Drijvend vuil wordt handmatig verwijderd. Het water wordt kunstmatig op peil gehouden met schoon leidingwater. Daarnaast voegen we chemicaliën toe, zoals chloor voor ontsmetting.
Het water moet inderdaad aan bepaalde eisen voldoen. Deze eisen worden door de provincie voorgeschreven. Periodiek moet het water door een hiervoor gecertificeerd laboratorium worden gekeurd. Daarnaast beproeven we het water dagelijks zelf. Dit alles wordt in een logboek bijgehouden. Hoe een en ander moet gebeuren is in een bedrijfsplan vastgelegd.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Het water mag dus gewoon geloosd worden. Ik heb dit n.a.v. de mail nog even nagevraagd. Het is niet verplicht om in de winter het zwembad te legen, maar naast het risico op beschadiging bij vorst speelt ook een rol dat er geen toezicht is (bij dit zwembad). Dieren kunnen in het water vallen, of er kunnen mensen illegaal in zwemmen. Ook is het handiger voor onderhoud en schoon maken na de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag. Dat antwoord kun je dan beter onder je antwoord toevoegen, dan heeft de rest van de GV-gemeenschap er ook nog wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, ik heb de vraag al verstuurd en moet nu afwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillende antwoorden gehad. Ik ben antwoordgevers dankbaar dat ze zoveel moeite gedaan hebben.
De antwoorden waar ik wat aan gehad heb, hebben allemaal een plusje gehad.
Antwoord van Som vond ik echter net iets beter en uitgebreider dan de rest.

Andere antwoorden (4)

Denk dat ze het gewoon int riool lozen hoor, want wij moeten alles scheiden en sorteren, maar als het erop aan komt...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water van zo`n groot bad pompen ze echt niet af, dit zou te kostbaar worden. Er zit een geavanceerd systeem in dat de chloortoegave regelt en op peil houdt.
Tegen de winter geven ze geen chloor meer erbij en de zon breekt het dan af. Ze zetten er dan een circulatiepomp in die het water in beweging houdt en zoals je weet, bewegend water vriest normaliter niet, of het moet buitenproportioneel hard en langdurig vriezen.Ze houden het bij door regelmatig bladeren e.d eruit te halen en in het voorjaar geven ze dan extra chemicaliën toe zodat het water weer helder wordt.

Toegevoegd na 1 dag:
n.a.v. de reacties; Ik woon tegenover Sunparks en heb het daar gevraagd. Het buitenbad wordt niet ieder jaar geleegd, maar eens in de 2-3 jaar. Het wordt wel voor de winter gedeeltelijk geleegd. Het water loopt via buizen naar een tank, daar wordt het gereinigd door filters en vervolgens gaat het door naar het riool. Er worden wekelijks monsters genomen en getest op o.a. salmonella e.d. bacteriën en blijft altijd verwarmd.Ook komt de schoonmaakdienst elke morgen om bladeren en ander vuil eruit te scheppen. Het hele jaar 24 uur per dag, staan de filters en de verwarming dus aan. Misschien omdat dit een vakantiepark is en er `s winters ook 'die hards' zijn die buiten willen zwemmen. Wanneer er weer geschilderd of groot onderhoud gepleegd moet worden, na een paar jaar, dan wordt het pas geleegd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons worden de zwembaden gewoon leeggepomt hoor! Ik hockey op de velden ernaast, dus dat kan ik goed zien. Tegen het voorjaar worden de baden schoongemaakt, eventueel geverfd en weer gevuld. Ik ben het met je eens dat er doorgaans tijdens het seizoen geen water wordt geloosd, maar dat het water via filters en chemicaliën wordt gereinigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan met dit niet helemaal voorstellen, beb jij een bron van dit verhaal amc?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me dit ook niet voorstellen. Het is veel goedkoper om het water weg te pompen. Dat zie ik ook bij andere zwembaden en meestal is er ook onderhoud in het najaar of voorjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien de goedkope zwembaden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, + voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede aanvulling, plus van mij ook.
Dat pompen ze gewoon de straat op,valt nu toch niet op!
Nee serieus, ik denk,dat ze dat idd op het riool lozen en na afloop van dat lozen,zal er wel een samenscholing ontstaan bij het filter in de strijd om de verloren en nu weer weergevonden voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C4th: ik heb even navraag gedaan bij de hoofdbadmeester hier in de buurt. Over waar het water naar toe gaat kan ik je niks zeggen, maar omdat er hieronder antwoorden komen van wel en niet leeg laten wil ik je zijn reactie toch niet onthouden:
Over het algemeen worden de buitenbaden leeggepompt en staan ze dus droog gedurende het winterseizoen.
Er zijn zwembaden die het water in de bassins moeten laten staan in verband met de grondwaterstand.
Soms staat de grondwaterstand zo hoog dat het water in het bassin moet blijven staan om het omhoog komen van het bassin te voorkomen ( grondwaterdruk is in staat om het betonnen bassin te laten drijven).
Blijft het water erin staan dan hangt men vaak oude autobanden langs de kanten om bij ijsvorming de uitzetting op te kunnen vangen.
Nieuw techniek is om bij vooral nieuw buitenbaden een drainage systeem te plaatsen die het grondwater permanent afvoert.
Als ik meer weet over waar het water naartoe gaat, laat ik het je weten…

En nu weet ik dus ook dat het gewoon het riool in gaat.