Welke sporten kunnen blinde mensen beoefenen?

Ik snap natuurlijk dat er hulpmiddelen nodig zullen zijn maar zijn er bijvoorbeeld sportverenigingen voor blinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.1K

Het beste antwoord

Mensen met een visuele beperking (blinden en slechtzienden) verbruiken relatief meer energie om een bepaalde taak uit te voeren en zijn bovendien eerder vermoeid dan ziende mensen. Het 'weinig tot niets zien' leidt ertoe dat mensen de neiging krijgen zo weinig mogelijk te bewegen, terwijl ze dat juist meer nodig hebben dan anderen om een goed uithoudingsvermogen te krijgen.

Blinde of slechtziende sporters hebben bij een aantal sporten goede begeleiding nodig om blessures te voorkomen. Dit zowel in de begeleiding van het sporten als in de trainingsopbouw. De wijze van trainen moet aangepast worden; in plaats van visuele demonstraties worden bewegingen uitgelegd en gecorrigeerd door tactiele en auditieve begeleiding. Wanneer mensen met een visuele beperking ertoe worden gestimuleerd om met een zekere regelmaat en intensiteit te sporten, krijgen en houden ze een hoge aërobe capaciteit en fysieke fitheid zodat ze alle normale dagelijkse activiteiten zonder extreme vermoeidheid kunnen uitvoeren.

Activiteiten als traplopen, fietsen en roeien op een ergometer en lange-afstandslopen worden specifiek als cardiorespiratoire activiteiten voor mensen met een visuele beperking aanbevolen. Er wordt hierbij een minimaal beroep gedaan op 'het zien' en een maximaal beroep op het cardiovasculaire systeem. De frequentie, duur en intensiteit van de inspanningsprogramma's dienen ongeveer overeen te komen met die van anderen, willen de beoogde fysiologische effecten optreden.

Enerzijds is er een groot aantal algemeen gangbare sporten dat met de nodige aanpassingen (bijvoorbeeld rinkelende ballen of een doel met geluid) door mensen met een visuele beperking beoefend kan worden. Anderzijds zijn er ook sporten ontstaan die specifiek voor mensen met een visuele beperking zijn ontwikkeld. Geschikte sporten zijn atletiek, boogschieten, sportschieten, paardrijden en worstelen, showdown en goalball. Bij goalball en showdown kunnen zowel ziende, slechtziende als blinde sporters deelnemen, aangezien iedereen een geblindeerde skibril gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor meer informatie over deze beperking, kijk bij de Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden, www.nvbs.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en uitgebreid antwoord, dankjewel! +1

Andere antwoorden (8)

ik weet dat er een balspel beoefend wordt door blinden . Geen idee hoe het heet, in de bal zit een belletje ofzo
goalbal dus.
Er zijn nog meer links naar blindensport te vinden
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het niet aan mij vragen ;-) Ik heb nooit een blinde zien zwemmen maar ik kan me er wel iets bij voorstellen ja...
Hier een link naar een sportclub voor mensen met een visuele handicap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 2 blinde mensen in mijn kennisenkring, en die doen allebei aan showdown: http://www.showdown.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er speciale sportverenigingen zijn voor blinden, weet ik niet. Ik weet wel dat er sportverenigingen zijn die zich inspannen om mensen met een beperking op te nemen, en zoveel mogelijk te integreren met de overige leden.

Ik weet dat er wielrenclubs zijn waar blinden lid kunnen worden; de blinde fietst dan op een race-tandem, en kan zich net zo hard inspannen als een ziende fietser.

Jaren geleden heeft in de krant een artikeltje gestaan over een blinde die aan hardlopen deed. Die rende samen met een ziende hardloper. Beide lopers waren met een touw aan elkaar verbonden, maar de meeste communicatie ging natuurlijk gewoon mondeling. Ze kregen helaas wel regelmatig vervelende opmerkingen over "hondje uitlaten".

Bij roeiverenigingen kunnen blinden ook prima terecht. In een meerpersoonsboot kunnen ze gewoon meeroeien. Ook ik doe, als oefening, met mijn ploeg regelmatig aan "blindroeien": dan roeien we een stuk met de ogen dicht, om gevoel te krijgen voor elkaar en voor de boot, puur door te voelen en te luisteren.

Er is zelfs een bekende blinde roeister geweest die in een eenpersoonsboot aan wedstrijden deelnam. Zij werd natuurlijk wel begeleid door een ziende coach met een roeptoeter, die ofwel achter haar aan voer in een motorbootje, ofwel meefietste langs de kant.

Er zijn vast nog wel meer oefeningen. Informeer eens bij de Stichting Visio.
Cryofiel
13 jaar geleden
fitness schaken dammen fietsen (achter op een tandem) is wat ik zo snel bedenken kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met gebruik van hulpmiddelen, creativiteit en een dosis lef is een boel mogelijk.

Bij mij op de skiclub zat een blinde vrouw. Zij is begonnen met het beoefenen van de sport op de indoorbaan, het rollende tapijt zeg maar. hierbij zat ze aan de reling vast met een elastiek, zodat ze behoorlijk goed haar positie op de baan kon bepalen.Toen ze dit redelijk onder de knie had, is ze vervolgens met een begeleider op wintersport naar de Alpen gegaan.

Begeleider voorop en zij verbonden met hem middels een soort stok met handvatten. Als er goede communicatie is, dan gaat genieten van skiën vervolgens prima.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
www.goalball.nl
www.showdown.nl
www.blindsporten.nl
www.visueelgehandicaptensport.nl
www.gehandicaptensport.nl