Waarom moet je als je gymschoenen vergeten bent in een gymzaal op je sokken lopen?

Waarom moet je als je gymschoenen vergeten bent in een gymzaal op je sokken lopen? Ik breng wel eens iemand naar een gymzaal, maar wanneer ik binnen mee wil kijken vragen ze of je gymschoenen hebt of anders moet je je schoenen in het kleedlokaal laten. Het is een stevige groene vloer, dus niet van hout met lak.

een jaar geleden
in: Sport
5.3K
MrBart
een jaar geleden
Is het niet juist vies voor een vloer als daar steeds op sokken op wordt gelopen?

Antwoorden (1)

Dat is om de vloer in de gymzaal te beschermen. Sportschoenen, die niet buiten op straat worden gedragen, hebben altijd een witte zool en zijn gemaakt van een materiaal, dat geen strepen achterlaat.
Schoenen, die je buiten hebt gedragen en/of die een zwarte school kunnen strepen achterlaten op de vloer. Daarom zijn in de meeste gymzalen deze schoenen niet toegestaan.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Niet alleen schoenen met ZWARTE zolen worden afgekeurd voor gebruik in een gymzaal; zolen met ALLE kleuren behalve wit en behalve het zogenoemde 'kleurloos' worden afgekeurd.
Inekez1
een jaar geleden
Zaalschoenen hebben inderdaad een speciale zool die geen strepen achterlaat. Met de huidige technieken kan zo'n zool elke denkbare kleur hebben. Echt niet alleen wit of kleurloos (transparant bruin rubber). Los van de zool die kan afgeven op de vloer, is het dragen van speciale schoenen ook bedoeld om te voorkomen dat er zand of vuil van buiten de zaal in wordt gelopen. Enerzijds omdat de vloer hard slijt van de kleine zandkorreltjes, maar ook om allerlei sport en spelmateriaal (matten, ballen) te beschermen tegen slijtage doordat er zandkorreltjes aan zouden komen. Schoenen met zolen die geschikt zijn voor de zaal, maar die men ook buiten op straat heeft gedragen, zijn dan ook niet toegestaan. Zaalsportschoenen draag je echt alleen in de zaal.