Hoe komt het dat je ( ik althans) een rood hoofd krijg bij inspanning?

Twee dingen snap ik niet: waarom wordt je hoofd rood en niet een ander deel van je lichaam en waarom verschilt deze reactie tussen personen, terwijl er geen directverband lijkt te zijn tussen conditie en rood hoofd ( of is dit wel zo?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.3K

Het beste antwoord

Je krijgt inderdaad een rood hoofd doordat je warmte moet afstaan aan de buitenlucht zodat je lichaam kan afkoelen. Er zijn twee redenen waarom je hoofd rood wordt en de rest van je lichaam in mindere mate. Ten eerste bevinden zich nergens in je lichaam zoveel spiertjes als in je gezicht. Er lopen dus ook ontzettend veel bloedvaatjes om bloed toe te voeren zodat de spieren in je gezicht kunnen werken. Als je adertjes verweiden zodat er warmte afgestaan kan worden, zie je dit dus het meest in je gezicht, omdat hier het meeste bloed doorheen stroomt. Ten tweede is het erg belangrijk dat je hersenen niet oververhit raken. Dit kan erg gevaarlijk zijn. Daarom wordt bij je hoofd (ook via je hoofdhuid, daar verlies je bijvoorbeeld de meeste warmte uit in de winter) zoveel mogelijk warmte afgestaan, zodat oververhitting voorkomen kan worden.
Tussen conditie en een rood hoofd zit inderdaad geen direct verband. En de mate van roodheid, om het zo maar te noemen, is genetisch bepaald. Als jij erg oppervlakkige adertjes hebt lijkt je hoofd sneller rood dan bij iemand met adertjes die dieper liggen. Bij die persoon is het dus minder snel waar te nemen wanneer de adertjes in het gezicht zich verweiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Doordat je lichaam gaat koelen door je bloed sneller te laten stromen. Hierdoor worden ook de oppervlakte aderen zichtbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoofd moet gekoeld worden ivm hersenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bloed stagneert in je hoofd. Je zit met je gedachten ook teveel in je hoofd.

Denk maar eens aan je tenen tijdens de inspanning. Je zult zien na 5 minuten is je hoofd weer normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardoor krijg je een rood hoofd?
De mens is een warmbloedig dier. Zijn lichaamstemperatuur is ongeveer 37°C. Bij bijvoorbeeld inspanning of koorts stijgt die temperatuur. Via zenuwen vanuit de hersenen krijgen spieren in de huid dan een seintje om in actie te komen. Zij verwijden de bloedvaten in de huid, waardoor er meer bloed door kan stromen. Iets van de warmte van het bloed wordt daardoor aan de buitenlucht afgedragen. Daardoor krijg je een rode kleur.