Wanneer mag je naar de Olympische Spelen?

Hoe wordt bepaald wanneer je naar de Olympische Spelen mag? Ik neem aan dat hier een bepaald aantal selecties aan vooraf gaan. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

2 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Antwoorden (1)

Nederlandse norm: beste acht op de Olympische Spelen

De ambitie van NOC*NSF en de sportbonden is om bij de beste 10 topsportlanden van de wereld te horen. Door zo veel mogelijk medailles te halen in zo veel mogelijk verschillende sporten op de Olympische Spelen. De Nederlandse norm voor deelname is daarom dat een topsporter moet hebben aangetoond bij de beste acht op de Olympische Spelen te kunnen eindigen.

Als het niveau van de internationale eisen daaraan voldoet, worden deze eisen door NOC*NSF overgenomen. Voldoen de internationale eisen naar de mening van NOC*NSF en de sportbond niet aan die norm, dan stelt NOC*NSF samen met de sportbond nationale prestatie-eisen voor kwalificatie op.
fremar