Kan ik schoenen terugsturen die ik meerdere keren binnen heb gepast?

Ik heb schoenen online besteld. Ik heb ze meerdere keren gepast, maar ze zitten niet lekker. Ze zijn nog schoon, er zitten alleen een paar kleine kreukjes in het leer. Kan ik ze dan nog terugsturen en dat ik mijn geld terugkrijg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
1.7K
bamibal
5 jaar geleden
Meerdere keren "gepast"? Of heb je ze gewoon gebruikt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb ze niet gebruikt maar, ik heb ze in de tijd dat ik ze hier heb, heb ik ze 4 keer gepast.

Antwoorden (2)

Ja, dat is het voordeel van online kopen. En tegelijk het nadeel dat je vooraf niet kan passen.
Schoenen zijn heel persoonlijk, die koop je bij voorkeur in de winkel tenzij je daar fysiek niet toe in staat bent natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U zult moeten voldoen aan een aantal regels:
U heeft sowieso een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht om de schoenen tot 14 dagen na ontvangst te retourneren.

Op de site waar u de schoenen heeft gekocht, moet staan hoe het retourrecht is geregeld. Deze informatie moet u ook gekregen hebben per mail (tijdens het bestellen) of op papier bij de levering.
De termijn van 14 dagen staat hierin sowieso beschreven. Sommige bedrijven hanteren een langere periode.
Hierin staat wie de retourkosten moet betalen. Indien de klant dit zelf moet doen, is normaal.
Verder moeten er ook afspraken instaan over bekijken, passen, bedenken, beschadigen.
Vaak wordt aangegeven dat de schoenen met labels in de originele doos moeten worden geretourneerd.

De schoenen waar u over praat, hebben een lichte beschadiging. Kreukjes, zoals u het noemt. Kijk goed wat de firma hierover zegt.
De winkel moet de schoenen sowieso terugnemen, maar kunnen een bedrag in rekening brengen. Nogmaals, kijk in hun voorwaarden.

Terugbetalen moet gewoon met geld, ook eventuele bezorgkosten ed vallen hieronder indien betaald.
Nogmaals, het terugzenden moet u misschien zelf bekostigen.

Kortom, zoek de voorwaarden op.
14 dagen bedenktijd heeft u altijd.
Terugsturen mag ook altijd.
Het kan zijn dat de winkel vindt dat u meer heeft gedaan dan bekijken, passen etc waardoor er beschadigingen zijn ontstaan; dan kan het zijn dat u hiervoor een mindering krijgt op de teruggave.

https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/