Wat zijn "zure spieren"?

Iemand verteld mijn dat je door zure spieren te krijgen. sterker wordt en dat je spieren groter worde door 1 dag heel intensief te trainen in de sportschool. klopt dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Het klopt dat je 'verzuurde spieren' kan krijgen, maar hier wordt je niet sterker van. Sterker nog, dit is slecht voor je spieren.

Verzuurde spieren krijg je wanneer je een lange tijd een grote inspanning doet, waardoor je spieren niet meer voldoende zuurstof kunnen aanvoeren om de afbraak van glucose (glycolyse) goed uit te voeren.
De cellen in je spieren stappen dan over op 'melkzuurgisting' (een proces dat geen zuurstof vereist) waardoor je spieren letterlijk worden 'gevuld' met zuur.
Hierdoor ontstaat een naar gevoel in je spieren. Na verloop van tijd wordt dit melkzuur weer afgebroken zodat het de rest van de aerobe (= in de aanwezigheid van zuurstof) afbraak weer kan volgen. Dit neemt echter niet weg dat het melkzuur voor die tijd schade aanricht bij de cellen van je spieren. Het is dus niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou met 1 dag ga je dat niet redden hoor, maar je kunt wel spiermassa kweken door regelmatig de grenzen van je spieren op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons lichaam heeft zuurstof als brandstof energie nodig om lichamelijke en geestelijke inspanningen te verrichten. Bij het leveren van deze prestaties komen ook zogenaamde vrije radicalen, afvalstoffen, vrij.

Het zijn hoogreactieve deeltjes die onze lichaamseigen verbindingen, zoals eiwitten en vetten, aantasten. Een overdaad aan vrije radicalen = oxidatieve stress is medeverantwoordelijk voor verschillende ziektebeelden en het nivo van onze sportieve prestaties. Het is dus van belang voor ons lichaam en allerlei biologische processen om dit te voorkomen.