Waarom is Louis van Gaal wel een goede coach voor AZ maar niet als coach voor het Nederlands elftal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Omdat hij AZ dagelijks traint en het Nederlands elftal maar een paar keer per jaar...

Dit probleem heeft niet alleen van Gaal, maar heeft uiteindelijk elke Bondscoach...

Draai het eens om: Als jij op (school) je werk constant met dezelfde groep kan samenwerken. Dan gaat dit na verloop van tijd bijna routinematig, waarbij verbale communicatie op den duur bijna niet meer nodig is. Wanneer hier elk jaar steeds iemand is van buiten die voor een paar dagen de leidinggevende vervangt dan loop je hier vast op communicatie. Hier moet je b.w.v. weer opnieuw beginnen...

Zo werkt dit ook binnen het Nederlands elftal. En zelfs (de Generaal) "Rinus Michels" had dit probleem in 1988 toen Nederland uiteindelijk Europees kampioen werd. Toen het Nederlands elftal vrij moeizaam de eerste ronde van het tournooi door kwam heeft Michels ze echt onder druk gezet met een dreigement... (De communicatie was destijds tussen de spelers ver te zoeken)

Rinus Michels heeft destijds bij de spelers letterlijk gedreigd met opstappen tijdens het tournooi. De enige reden, waarom hij als Bondscoach is gebleven is dat de spelers van het Nederlands elftal beloofde om het spel te spelen zoals Michels dit wilde. Het spel werd samen gespeeld met één team. En niet met Ajax, Feijenoord, PSV etc. op één veld samengevoegd...

Vele Bondscoaches hebben het nadien geprobeerd dit succes te evenaren. Het is ze echter geen van allen gelukt, omdat zij het dreigement van Michels niet durfde te maken...

Alleen van Basten is relatief ver gekomen met het principe van Michels door vast te houden aan één vast basisteam. Niet echt in het tournooi, maar wel in het principe...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat, en omdat hij bij AZ de tijd kreeg en krijgt om een selectie neer te zetten die functioneert.
Niet meer zoals nu normaal is binnen het seizoen scoren, anders vlieg je de laan uit.

Daarnaast geniet hij het volledige vertrouwen van het bestuur
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat een elftal van een club een team is en het Nederlandselftal een club ego's die enkel met hun eigen carriere bezig zijn.