Waarom legt een zeiler touw in cirkels, en een kabelsjouwer in achten?

Als een zeiler een touw oprolt om het plat op het dek te leggen (het opschieten van een lijn), legt hij het touw in cirkels.

Als een kabelsjouwer van een cameraman de kabel van de camera oprolt om hem plat op de grond te leggen, legt hij de kabel in de vorm van een acht.

Toen ik de achten-methode voor het eerst zag, begreep ik direct de voordelen ervan: minder kans op knopen, en geen torsie in de kabel (die voor "valse krullen" zorgt).

Als die achtvorm zoveel voordelen biedt, waarom legt een zeiler zijn touwen dan niet in die achtvorm?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Een tros op een boot heeft een los eind. Als je hem in cirkels op het dek legt, draai je het touw steeds een beetje zodat het plat blijft liggen. Zo krijg je geen knopen, is de tros klaar voor gebruik, en neemt het niet te veel ruimte in. De tros is ook soepel genoeg om niet snel last te krijgen van valse krullen.

De kabel van een camera heeft geen los eind. Aan de ene kant zit hij vast aan de camera, aan de andere kant aan andere apparatuur. Als je hem in cirkels neerlegt, draai je de hele tijd dezelfde kant op terwijl het einde niet meedraait. Dan krijg je dus flinke torsie en wordt het een grote kluwen in plaats van een platte rol. Dat probleem los je op door afwisselend de ene en de andere kant op te draaien, in achten dus. Ook is daar - in tegenstelling tot het dek van een bootje, gewoon genoeg ruimte voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste kabels worden ook in een circel gelegd. Zolang je ervoor zorgt dat de je het touwt rustig neerlegt in circels en niet bijvoorbeeld om je arm heen draait valt het met knopen dergelijk ook heel erg mee.

Misschien dat camera mannen de acht gebruiken omdat het makkelijker is bij het lopen en meenemen van de kabels tijdens het filmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, het is niet de cameraman die de kabel in achten legt, het is één van de vijf kabelsjouwers. De cameraman loopt het sportveld op om een reportage te maken. De kabelsjouwers zorgen dat de kabel netjes achter hem aan komt, zonder dat de cameraman hoeft te trekken. Zodra de wedstrijd wordt hervat, loopt de cameraman terug. De kabelsjouwers rollen de kabel weer in, van het veld af. Eén van de kabelsjouwers rolt daarbij de kabel op, in de vorm van achten. Nooit in cirkels.
Volgens mij is er bij kabels veel meer kans op torsie dan bij zeiltouw. En touwen in een ruime acht neerleggen zal doorgaans ook nog eens teveel ruimte innemen op een zeilboot. De kabels van de kabelsjouwer moete ook nog eens constant in en uit gerold worden, en van de zeiler veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeilers zouden hun touw ook in achten moeten leggen om torsie tegen te elimineren. Vermodelijk doen ze dat niet omdat ze vinden dat dat slordig staat of omdat men dat nou eenmaal zo gewend is. Technisch zijn achten beter, als het touw snel gevierd wordt krijg je met achten geen last van een draaiend of zwiepend touw.