Ben ik te groot voor mijn grote D pony?

Ik ben zelf 1m80 en weeg ongeveer 73 kg.
Hij is een normale gebouwde rijpony denk ik van 1m48, maar heeft wel wat appaloosa in zich (kleine witte vlekjes op zijn kont, overbouwd vanachter, stevige gespierde achterhand, weinig staart). Ik heb niet het gevoel dat hij het lastig heeft bij het rijden, want ik kan hem zonder veel moeite aan teugel of voorwaarts neerwaarts rijden. Mijn benen steken er wel wat onderuit en soms betrap ik mezelf erop dat ik daardoor mijn hielen wat optrek, maar ik rij zo graag met hem en het is puur recreatief ( 1u a 2u dressuur in de week, in de zomer wandelingen).. is hij veel te klein voor mij?
De foto is wat wazig maar een betere heb ik niet van de zijkant..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
13.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tsja, wat moet ik ervan zeggen, je vraagt iets en ik kan alleen maar een eerlijk antwoord geven.
Het zadel ligt iets te ver naar voren, daardoor zit je te ver naar achteren in het zadel. De benen hangen vanaf de enkels onder de buik en de hakken zijn opgetrokken, waardoor het op steppen lijkt alsof je stept. De pony staat er een beetje naar voren doorgezakt bij, het lijkt alsof hij in slaap gaat vallen. Het linke voorbeen lijkt een vreemde hoefstand te hebben.
Je bent echt te zwaar en te lang voor deze pony. Gun het beestje een lichtgewicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wees eens eerlijk tegen jezelf. Wat zie jij echt op die foto? Ik denk dat je zelf eigenlijk wel weet dat het niet meer gaat. Hoe moeilijk ook.

Antwoorden (2)

Het gaat niet om de lengte maar om het gewicht. Er zit geen foto bij.
73 kg is wel zwaar voor een kleine pony als die van jou. Je hoeft het niet te merken met lopen en de lichamelijke klachten (rug, benen) kunnen ook later komen.
In de paardensport Zijn ze juist nu bezig met regels maken over of het gewicht van de ruiter niet te veel is voor het paard/pony.
In mijn perspectief is 73 kg te zwaar voor een D pony.
Het klinkt jammer en misschien niet leuk maar je kunt er beter niet meer op rijden. Rugklachten zijn erg vervelend en pijnlijk voor je pony. De meeste zijn ook te braaf om weerstand te bieden of in erzet te gaan, ondanks dat je te zwaar bent.
Ik zeg dus niet dat jij te dik bent, dat is zeker niet het geval maar voor de pony ben je helaas wel te zwaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu de foto wel. En op het oog ben je ook te groot. Sorry voor dit antwoord maar het is echt de waarheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erzet=verzet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je eerste zin. Helemaal waar, je kunt ook de juiste lengte hebben maar toch te zwaar zijn. Komt veel voor bij amazones met veel te dikke benen (dijbenen)
Als de pony behoort tot de categorie D dan is de stokmaat 137 cm tot en met 148,0 cm.
Indicatief gewicht van een D-pony (137cm – 148cm) ligt tussen de 350 - 450 kg
Het algemeen schema is
Schofthoogte
Indicatief gewicht (kg)
Maximaal gewicht ruiter (kg)
D-pony (1,37 - 1,48 m)
350 - 450 kg
52,5 - 67,5 kg
De richtlijn die de RoR hanteert is dat het gewicht van de ruiter én het zadel niet meer dan 17% van het optimale lichaamsgewicht van het paard mag bedragen, waarbij er vanuit wordt gegaan dat het paard een body condition score van drie uit vijf heeft. Een kleine rekensom leert dan dat een paard van 400 kilogram ongeveer 68 kilogram mag dragen.
Zelfs als het op twee verschillende manieren de verhouding pony: jouw gewicht berekent ben je te zwaar voor deze pony.
Door de lengte van de benen, als die in normale verhouding staat tot jouw totale lichaamslengte, kun je de hulpen ook niet optimaal geven of zelfs aanleren. De fouten die je nu aanleert, zul je hoogstwaarschijnlijk nooit meer afleren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zie zojuist de bijgevoegde foto. Dat je graag met je paard rijdt en dat je echt van je paard houdt zal best wel, maar of het nog leuk is voor het paard is de vraag. Ik ga van het standpunt uit dat het beter is om te kiezen voor een combinatie en niveau die bij de lichaamsbouw van het paard en in jouw geval, bij de amazone past.