Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je het beste ademen als je aan het hardlopen bent?

Op welke manier kan je het best met je ademhaling omgaan als je aan et hardlopen bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
696
jc54
12 jaar geleden
Adem in, adem uit, adem in, adem uit, enz. enz.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Inademen door je neus, uitademen door je mond.
Ik adem altijd op het ritme van mijn passen, bijv 2 passen in, 2 passen uit.
Het ligt er natuurlijk aan hoe snel je passen zijn, maar dat voel je zelf wel als je te snel of te langzaam ademt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens sommige mensen is het heel belangrijk, maar in de praktijk maakt het niet veel uit, omdat je niet buiten adem zult raken als je goed getraind bent.

De pijn in je spieren en de kracht van je spieren zullen beperkend zijn. Je zult een moeheid ervaren in de spieren en het is erg lastig daar doorheen te gaan, wielrenners noemen dat afzien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je neus ademen is altijd het beste omdat de lucht die je dan binnenkrijgt wordt gereinigd en vochtig wordt gemaakt.
Echter krijg je via je neus minder lucht binnen dan met de mond. Als je rent heb je juist meer lucht nodig voor verbranding en zul je als het goed is vanzelf door je mond gaan ademen. Dit is in principe niet zon probleem, het is juist belangrijk dat je genoeg Zuurstof binnen krijgt anders kun je flauwvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt best zo rustig mogenlijk langs je neus ademen,maar na een tijdje word dat wel een beetje moeilijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral beginnende hardlopers kunnen problemen ondervinden met juist ademhalen. Vaak zal je ademhaling in de loop van de tijd verbeteren, omdat je tijdens je looptrainingen ook automatisch je ademhaling verbeterd. Door looptraining worden niet alleen je spieren sterker, ook je longen (o.a. longblaasjes) ontwikkelen zich en je ademhalingsspieren (o.a. ribspieren) worden krachtiger.

Er zijn verschillende sites die lopers/runners helpen met verschillende technieken, waaronder ook de ademhaling. Looptechniek is ook belangrijk om geen blessures op te lopen.

Hier vind je nog veel meer info die misschien handig is. Succes met lopen! http://www.runinfo.nl/ademhalen.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij werd altijd geleerd dat ik in moest ademen door de neus en uitademen door de mond, maar zelf ben ik van mening dat het vanzelf moet gaan. Als je aan het lopen bent moet je niet letten op de ademhaling. Dat is iets natuurlijks. Je moet gewoon lekker lopen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding