Hoe is het verschil in de stand van de armen tussen hardlopen en wandelen te verklaren?

Mij valt op dat hardlopers vrijwel zonder uitzondering hun armen in een hoek van 90 graden houden tussen onderarm en bovenarm dus de elleboog staat onder een hoek.
De onderarm wordt vrijwel nooit in het verlengde van de bovenarm gehouden.
Ik heb het even geprobeerd maar het voelt ook heel ongemakkelijk.
Dit geldt zowel voor joggers als voor echte hardlopers.

zie bijv deze plaatjes:

https://www.google.nl/search?q=hardlopen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=j4GBVbOcKYOZsAG66Z64DQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1472&bih=697

Bij wandelen wordt de onderarm vaak juist in het verlengde van de bovenarm gehouden. Dat klinkt ook logisch want zo hoef je die onderarm minder op te tillen.

https://www.google.nl/search?q=wandelen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_YGBVZTMEoOMsgGX_oLACA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1472&bih=697

Zoveel bij wandelen als bij hardlopen bewegen de armen mee met de beweging. Te begrijpen want dat heeft waarschijnlijk iets met het evenwicht te maken.
Maar wat is het voordeel van die hoek in de armen bij hardlopen?

8 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Minder luchtweerstand en centraler zwaartepunt(?)
Amadea
8 jaar geleden
Bij snelwandelen heb je ook de 90° stand nodig, gewoon zwaaien belemmert dan je vaart.

Het beste antwoord

De vraag doet me denken aan slingers en hun slingerfrequentie. Bij bv een klok met een slinger die heen en weer zwaait, doet het gewicht er niet toe. De lengte van de slinger wel. Bij hardlopen een korte slinger, een gebogen arm. Met wandelen een lange slinger want een gestrekte arm. Als je van de de eigen frequentie wil afwijken, kost dat extra energie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De factor snelheid is daarvan de oorzaak.
Probeer maar eens hoe snel je je arm (onder een hoek van 90 graden) voorwaarts - achterwaarts te bewegen, en probeer daarna maar eens met gestrekte arm dezelfde snelheid te halen. (Het gaat wel, maar het kost enorm veel energie).
jc54