Waarom zie je bij wedstrijden van Oranje altijd alleen Nederlandse reclame?

Ik bedoel dan op de borden langs het veld. Er is nooit reclame te zien van bedrijven uit / in de taal van het land waartegen gespeeld wordt..

7 jaar geleden
in: Sport
5.2K

Antwoorden (2)

Grappig genoeg zal je als je dezelfde wedstrijd bekijkt op de zender van de tegenstander, alleen reclame zien uit het land van de tegenstander.
Hoe dit kan?
Simpelweg doordat er bij de korte zijden helemaal geen reclameborden staan, niet op het veld waarop gespeeld wordt (is het je nooit opgevallen dat keepers bij het ophalen van een achterbal soms dwars door de borden heen schijnen te lopen?). De reclamebeelden zijn digitale projecties die via een speciale techniek die op de hoofdcamera geplaatst is op jouw scherm verschijnen.

Lang de lange zijde van het veld wordt ook wel gebruik gemaakt van digitale reclameborden. Die kunnen er voor zorgen dat elke kijker, afhankelijk van waar hij de wedstrijd bekijkt, eigen reclames te zien krijgt.
Een voorbeeld hiervan (tevens eerste toepassing in het interlandvoetbal) was tijdens de oefenwedstrijd Engeland-Nederland op Wembley in 2012.
De Nederlandse kijkers zagen reclames van de Oad (ja, die bestond toen nog in haar oude vorm, als één van de grote sponsoren van de KNVB), Staatsloterij e.d., terwijl kijkers uit Azie bijvoorbeeld reclames van Garuda zagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voetbal wedstrijden worden van twee kanten gefilmt.
Aan de kant waarvan wij de reclame borden niet kunnen zien is vaak alleen maar reclame van het land waar men op dat moment tegen speeld te zien.